Vasútbiztonság

mav_vasutbizt_940x220px_3_2.gif

 2025-ben eddig 3 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben ketten vesztették életüket..

A vasúti átjárós balesetek számának visszaszorítása valamennyiünk közös ügye, ezért a MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!

BŐVEBBEN

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
     
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!

Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít.

A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.

A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.

A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.

 

2024-es évben 76 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben 17-en vesztették életüket.

2024-ben 76 baleset következett be vasúti átjáróban. A balesetek során tizenheten életüket vesztették, tizenhárman súlyosan-, tizenhárman pedig könnyebben sérültek. 36 baleset anyagi kárral járt. Minden baleset oka a figyelmetlen közlekedés és a KRESZ-szabályok megszegése volt. A MÁV hálózatán az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos baleset vasúti átjáróban.

BŐVEBBEN

A balesetek visszaszorítása érdekében indított vasútbiztonsági kampány elismeréseként a MÁV „Az év példaértékű közlekedésbiztonsági társadalmi felelősségvállalója 2024” pályázaton első helyezést ért el.

A 2023-as statisztika kedvező alakulása ellenére a balesetmegelőzési tevékenység 2024-ben fontos elemekkel bővült. A kép megjelenítésére alkalmas fedélzeti monitorokon illetve vágányvégi kijelzőkön balesetmegelőzési üzeneteket tettünk közzé utasainknak. A nyári szünet előtti időszakban zajlott a MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös gyermekrajz-pályázata. A pályázó iskolások tíz közlekedési helyzet közül választhattak, amelyek áttekintése során megismerték azokat a legfontosabb közlekedési szabályokat, amelyek megszegése balesethez vezethet. Härtlein Károly a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmeket készítettünk. A balesetmegelőzési célú filmsorozat a vasúti kocsik tetején történt áramütések okait mutatja be, a korábbiakban pedig az elsodrás és a fékút témaköreit dolgozzák fel.

Az Oktatási Hivatallal együttműködve az iskolákba is eljuttattuk az ismeretterjesztő filmeket, illetve azok felkerültek a Nemzeti Köznevelési Portál médiatárába és már a tananyagban is elérhetők.  Vasútbiztonsági témában 2024-ben is számos sajtóközlemény, Facebook bejegyzés, TikTok videó jelent meg, amelyeket óriási eléréssel tettünk közzé. Molnár Péter mozdonyvezető kollégánkkal is készültek figyelemfelkeltő videók, amelyekben főleg a fiatalok figyelmét hívja fel a körültekintő közlekedés fontosságára. Mozdonyvezető munkatársunk Pest vármegyei iskolákban tart vasútbiztonsági előadásokat a gyermekeknek. 

December 18-án ismét együttműködtünk a rendőrséggel. Az ORFK-OBB „Balesetmegelőzési nap a Minipoliszban” elnevezésű egésznapos programján a Minipolisz MÁV-standján közel 100 harmadik osztályos kisiskolás tanulhatta meg a legfontosabb vasútbiztonsági szabályokat, illetve a helyes viselkedést közlekedés közben. 


2023-as évben 61 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben kilencen vesztették életüket.

BŐVEBBEN

2023-ban a MÁV hálózatán a vasúti átjárókban történt balesetek száma jelentősen csökkent a 2022. évihez képest. A KRESZ megszegése vagy a közlekedők figyelmetlensége miatt 61 baleset történt vasúti átjáróban, amely a megelőző év adataival összehasonlítva egyharmadával kevesebb. A balesetek közül nyolc volt halálos, kilenc áldozattal, és hat baleset végződött súlyos sérüléssel, 17 sérülttel. Tizenkét balesetben 13-an sérültek meg könnyebben, és 35 baleset végződött anyagi kárral. Bár egyetlen baleset is sok, az esetek és a balesetek során elhunytak száma is jelentősen csökkent a tavalyi évben, amely a MÁV 2022 áprilisában elindított vasútbiztonsági kampányának sikerét igazolja. 2023-ban a vasúti átjárókban 881 sorompót törtek le a járművezetők. A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása! A vonat féktávolsága többszáz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére.


2022-ben a MÁV vonalain összesen 211 balesetben 79 halálos áldozatot követelt a KRESZ megszegése vagy a közlekedők figyelmetlensége, például tiltott helyen tartózkodás vagy a mozgó vonatra fel/leugrás.

BŐVEBBEN


2022-ben a MÁV vonalain összesen 211 balesetben 79 halálos áldozatot követelt a KRESZ megszegése vagy a közlekedők figyelmetlensége, például tiltott helyen tartózkodás vagy a mozgó vonatra fel/leugrás. Ebből 90 baleset történt vasúti átjárókban, amelyekben 34-en életüket vesztették, kétszer annyian, mint 2021-ben. A 34 áldozat közül 19-en – köztük gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlenségének, a KRESZ szabályok be nem tartásának. A balesetekben érintett vasúti átjáróknak több mint 70 százaléka fény- vagy félsorompóval biztosított. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. 

2022-ben 90 baleset történt vasúti átjárókban, amelyekben 34-en vesztették életüket, közülük 19-en – köztük gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlenségének, a KRESZ szabályok be nem tartásának. Voltak olyan tragikus esetek, amelyek során négyen, öten vagy heten is életüket vesztették a balesetet szenvedett járműben. A balesetekben érintett vasúti átjáróknak több mint 70 százaléka fény- vagy félsorompóval biztosított.

 

Vonatkozó KRESZ:

  • A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti; a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
  • A KRESZ előírja, hogyha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
  • A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.

A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.

Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezető kollégáink, munkavállalóink életüket vesztették, vagy megsérültek az elmúlt években.

 


 Vicziántelep MélykútÚjfehértó

Mindszentpatroha3.jpgeger_2023.jpg

További kép- és videóanyag az oldalmenüben található.

 

 
 
Letölthető dokumentumokMéretDátum
PDF ikon mozdonyvezetok_nyilt_levele_az_autosokhoz193.05 KB2022.05.03.
Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére