Kedvezményezett neve: MÁV–START Zrt.
Projekt azonosító száma: IKOP_PLUSZ-2.2.0-23-2023-00001
Megítélt támogatási összeg: 11 899 999 998 Ft
Támogatás intenzitás:100%
Megvalósítás kezdete: 2021.09.22.
Projekt fizikai megvalósítása: 2024.12.31
A MÁV-START Zrt. a 2017-2025 évekre szóló járműfejlesztési koncepciója a középtávú forgalmi előrejelzésekre, a pályainfrastruktúra adott és folyamatban levő fejlesztései révén elérhető paraméterekre, a megrendelői – piaci elvárásokra, a középtávú menetrendi koncepcióra, valamint a járművek tervezett rendelkezésre állására alapozva határozta meg a jövőbeni fejlesztési igényeket.
A magyar kormány vasúti stratégiájába illeszkedő pálya- és járműfelújítások, az új motorvonat-beszerzések, a kedvező menetrendi struktúra meghozták a várt eredményt: Folyamatosan nő a bevételek harmadát adó budapesti agglomeráció utasszáma.
Az elfogadott járműfejlesztési koncepció az egyes közlekedési szegmensek speciális igényeinek megfelelően határozza meg a közlekedtetni kívánt járművek járműminőségi paramétereit.
A stratégiának megfelelően középtávon is kiemelt fejlesztési cél Budapest elővárosának szolgáltatásfejlesztése: az agglomerációban már csak korszerű, minden utas igényt kielégítő motorvonatok közlekednek majd, egységes szolgáltatási színvonalat biztosítva a teljes elővárosban, ütemes, kínálati menetrenddel, egyre javuló menetrendszerűséggel. Az előváros jelenlegi, 47.182. ülőhelyes kapacitását 2025-re 7,6%-kal, 50.800 ülőhelyre kívánja növelni a MÁV-START Zrt. A legnagyobb forgalmú vonalakat, amelyeken a reggeli és délutáni csúcsidőszakban az utazási igény vonatonként meghaladja a 600 főt. Ezt a megnövekedett utasigényt szolgálják ki a nagykapacitású motorvonatok, melyek összesen 24.000 ülőhelyes kapacitást biztosítanak.
A stratégiai céloknak megfelelően a motorvonatok beszerzésére 2017. április 12-én, 8 éves időtartamra megkötött Keretmegállapodás 40 db STADLER KISS emeletes motorvonat megvásárlását és leszállítását tette lehetővé.
Az elővárosi forgalomban közlekedő járművekkel szembeni igény a villamos motorvonati üzem, 160 km/h engedélyezett sebesség, a kerékpárszállítási igények figyelembe vétele, utasszámláló rendszer megléte, leszállásjelző és alacsony padló biztosítása.
A vasúti járműfejlesztési programokat az EU Bizottság a kohéziós alap forrásainak bevonásával támogatja, elismerve a szektor korlátozott bevételtermelő képességét és alulfinanszírozottságát.
A Stadler gyártmányú kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak. A járművek nagy belépő terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 12 ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer. A Stadler KISS-eket a gyártó ellátta az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.
A KISS vonatok a legfrissebb biztonsági szabványok szerint készültek (a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, könnyű alumínium kocsiszekrények). Üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.
Az ITM Vasúti Hatósági Főosztály a járművek típusengedélyt 2021. 03. 05-én kiadta. Ennek alapján 2021. 06. 11-én kiadásra került az EVM 120/160 üzemmódra a forgalomba hozatali engedély. Ennek megfelelően a járművek már forgalomba álltak, utasokat szállítanak. A vasúttársaság a projekt keretében beszerzett járműveket 4 legszegényebb magyarországi régióban üzemelteti. A vasúttársaság a nagy forgalmú 1, 30a és 120a elővárosi vasútvonalakon állította forgalomba a KISS vonatokat.