Forgalomba kerül a bajai GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. magyar-cseh együttműködésben fejlesztett, elektromos meghajtású midibusza: a MÁV-csoport Baja helyi buszközlekedésében teszteli a GANZ-SOR EBN8 típusú járművet 2025. február 15-től március 6-ig.
Az elektromos midibusz a háromhetes tesztüzem során a helyi autóbuszvonalak többségén meg fog fordulni. Az utasok 2025. február 15. és március 6. között próbálhatják ki a járművet a MÁV-csoport honlapján elérhető menetrend szerint.
A cseh SOR Libchavy-val együttműködésben fejlesztett, tisztán elektromos hajtású Ganz-SOR EBN8 midibusz karosszériája szinte teljesen azonos a már 2012 óta piacon lévő cseh SOR EBN 8 midibuszéval, amelybe a magyar gyártó, a GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. utólag építi be a legkorszerűbb komponensekből álló saját fejlesztésű hajtásrendszerét. Szintén a Ganz végezte a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatokat is. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OpCharge) egyaránt tölthető. A busz egy feltöltéssel biztonsággal mintegy 270 kilométer megtételére képes, töltése a GTKB Kft. bajai telephelyén történik. A 8 méter hosszú, kétajtós, légkondicionált járműben 16 ülőhely áll az utasok rendelkezésére, a mozgáskorlátozottak utazását lehajtható rámpa segíti.
Az elektromos midibusz bajai tesztüzeme kapcsán Dr. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: „Meglévő elektromos és gázüzemű zöldflottánk üzemeltetése mellett társaságunk folyamatosan végez utasforgalmi próbákat is különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal, hiszen környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. A mini- és midibuszok alkalmazása pedig különösen hasznos azokon a vonalakon, ahol az utazási igények nagyságrendje miatt a normál méretű autóbuszok üzemeltetése gazdaságtalan, vagy a településszerkezeti adottságok miatt a kisebb járművekkel hatékonyabban biztosítható a közszolgáltatás. A próbaüzem tapasztalatai nagy segítséget jelentenek az ideális forgalomszervezést segítő beszerzések tervezésében.”
Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: „Azt látjuk, hogy a közepes méretkategóriában is jelentős az igény a tisztán elektromos hajtású városi járművekre. Változnak a közlekedési szokások, sok járaton visszaesett az utaslétszám, s a midibusz hatékony alternatívát kínál az utasok szállítására, általános forgalmi feladatok mellett sajátos igények (igényvezérelt, célforgalmi járatok stb.) kielégítésére is.
A bajai Ganz már 75 éve szolgálja a magyar gazdaságot. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára.” Majd hozzátette: jelen pillanatban egy prototípus létezik a GANZ-SOR-ból, azonban a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű készüljön a gyárban.
Baján a MÁV-csoport 9 vonalon, 6 autóbusszal, évente mintegy 260 ezer kilométer teljesítésével látja el a helyi közlekedési közszolgáltatást. A vállalatcsoport és a gyártó cég egyaránt reméli, hogy a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz elnyeri a településen utazók tetszését.