Biatorbágy és Szárliget között elkezdődött a felújítás a munkagépekkel

2023. szeptember 18. hétfő, 15.38 / Utolsó módosítás: 2023. szeptember 30. szombat, 07.26
Működésben a rostálógép

A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti mintegy 29 kilométeres szakaszát a tervek szerint három hónap alatt újítja fel a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG. Ma hajnaltól a munkálatok megkezdésével már csak egy vágányon közlekednek a személyszállító vonatok, életbe lépett a részleges vágányzár. Ez nagymértékű közlekedési változást okoz a térségben élők, ingázók, valamint az ezen a vonalon átutazó hazai és nemzetközi utasok számára is, akiktől a vasúttársaság ezúton is türelmet és megértést kér. A következő napok tapasztalatait folyamatosan értékeljük és szükséges esetén beavatkozunk, nagyobb kapacitásokat biztosítunk. A www.mav.hu/egyesvonal weboldalon folyamatosan frissítjük a legfontosabb tudnivalókat, Kérjük utasainkat, hogy ne megszokásból, hanem a vágányzári változások ismeretében utazzanak az érintett szakaszokon.

A győri fővonalon közlekedő több mint 140 személyszállító vonatot naponta mintegy 40 ezer utas veszi igénybe. Mától az új közlekedési rend szerint a vonatok mintegy negyede közlekedhet a teljes útján, átszállás nélkül. A megfelelő kapacitás rendelkezésre állása érdekében a MÁV-VOLÁN-csoport közel 40 autóbuszt állított forgalomba az InterCity-k és a személyvonatok pótlására. A babakocsival, kerekesszékkel való felszállás, utazás megkönnyítéséhez részben akadálymentes, úgynevezett alacsony belépésű buszok is segítik az eljutást Tatabánya és Budaörs között. A pótlóbuszokon a kerékpárszállítás sajnos nem lehetséges, a teljes útvonalon közlekedő nemzetközi vonatokon pedig korlátozott a kerékpárszállítási lehetőség. Az EuroCity vonatokat plusz kocsikkal egészíti ki a MÁV-START, így egy-egy vonaton akár 500-600 ülőhely is biztosított. A reggeli csúcsforgalmi időszakban, – amikor nemzetközi vonat még nem közlekedik – nagykapacitású elővárosi emeletes KISS vagy háromegységes FLIRT motorvonat szállítja az ingázókat a főváros felé.

Az átmeneti közlekedési rend első reggelén nem voltak nagyobb fennakadások, ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy így is akadt olyan utas, aki csak egy későbbi pótlóbuszra fért fel vagy csak késve ért úticéljához. Tőlük elnézést kérünk, illetve felhívjuk a figyelmet arra, hogy a késésről munkatársaink – kérésre – igazolást állítanak ki számukra.

Mindeközben a másik, forgalom elől elzárt (bal) vágányon elkezdődött a pálya felújítása. Ehhez előzetesen a vasúti szakemberek rendkívüli vizsgálatokat tartottak, hogy üzembiztos állapotba kerüljön az igénybe vehető pályaszakasz. Emellett megerősítettük a különböző szakszolgálatok készenléti ügyeletét, így a váratlan műszaki meghibásodásokra azonnal fogunk reagálni.

Hétfő reggel az érintett vágányon a MÁV FKG úgynevezett rostagépe megkezdete a munkálatokat Herceghalom és Biatorbágy között. A rostálási feladatot a néhány éve beszerzett nagyteljesítményű RM 85-750 UHR N típusú ágyazatrostáló gép végzi, aminek a hossza körülbelül 250 méter. A vágányfelújítást ezenkívül közúton és vasúton is használható rakodógépek, munkagépek, kötött pályán közlekedő korszerű vasúti pályaépítő- és karbantartó gépláncok látják el. Bicske és Szárliget között pedig egy vágánybontó és -építő géplánc munkájának előkészítése zajlik, várhatóan szerdától már a rostagéppel egyidőben fog munkát végezni.

Herceghalom és Biatorbágy között már dolgozik az ágyazatrostáló gép

A pályafelújítás során a sínek, betonaljak cseréje mellett elvégezzük az ágyazatrostálást, vágányszabályozást, továbbá több mint másfél kilométer hosszan az ún. alépítményt is (vasúti töltés, bevágás) helyreállítjuk. A három ütemre felosztott, mintegy három hónapig tartó munkálatsorozat ideje alatt  950 darab 120 méter hosszú sínszálat fektetünk le, 96 ezer vasbetonaljat cserélünk és mindeközben több mint 100 ezer tonna ágyazati anyagot építünk be. A kivitelezés a MÁV FKG szakembereinek közreműködésével zajlik, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával. Az átépítési munkákkal párhuzamosan további beruházásokkal is a Budapest és Bécs közötti jelenlegi menetidő csökkentésén dolgozik a vasúttársaság. 

A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt zajra lehet számítani a térségben nappal és éjszaka egyaránt, ezért a lakosság elnézését és türelmét kérjük.

Működésben a rostálógép

Utastájékoztató táblákat is helyeztünk ki

Budapest, 2023. szeptember 17.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság