2023-ban eddig 34 baleset történt vasúti átjáróban, amelyből 3 halálos kimenetelű volt. Tavaly azonos időszak alatt 68 vasúti átjárós baleset történt, ebből tizenegy volt halálos, 21 áldozattal. Bár egyetlen baleset is sok, az esetszámok idei csökkenése a 2022-ben elindított vasútbiztonsági kampány sikerét igazolja.
A nyári vasútbiztonsági kitelepülések során Siófokon, Balatonszemesen és Balatonlellén a MÁV Kommunikációs igazgatósága és a területi vasútbiztonság munkatársai játékra invitálták az arra sétáló családokat, gyerekeket, akik a szerencsekerék megpörgetése után vasútbiztonsági témájú kérdésre válaszoltak. A játék elsődleges célja az oktatás, a kérdések részletes átbeszélésével a gyermekek és felnőttek tanítása és figyelmük felhívása a szabálykövető közlekedésre.
Az Erzsébet táborokban szerdánként tartják a Hősök napja rendezvényt, amelynek célja a rendvédelmi és mentőszolgálatok tevékenységének, hivatásának népszerűsítése, megismertetése a táborozó gyermekekkel, emellett fontos cél a közlekedésbiztonságra és a balesetmegelőzésre történő figyelemfelhívás is. Ehhez a programhoz kapcsolódva, a MÁV és az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány együttműködésének köszönhetően a balatoni kitelepülésekhez hasonlóan tanulhatták játékos formában a KRESZ szabályait a Zánkán üdülő gyerekek is. A tábor kiváló lehetőség arra, hogy a MÁV munkatársai egyszerre sok gyermeket és kísérőt oktassanak a körültekintő közlekedésre. Szintén a Hősök Napja rendezvénysorozathoz kapcsolódott a MÁV Területi Vasútbiztonság Pécs munkatársainak egész nyáron át tartó oktató tevékenysége szerdánként, a fonyódligeti Erzsébet táborban. A kitelepülésekre a szerencsekeréken felül balesetvizsgálókkal együtt készített, saját fejlesztésű feladatlapokkal készültek a szakemberek. A játékos totó kérdéseit korosztályok szerint állították össze, emellett szókeresővel, rajzos rejtvénnyel és fényképes tesztlappal lepték meg az érdeklődőket.
Az Érj haza biztonságban! kampány során szerte az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. Július első felében rádióspotok is adásba kerültek az országos rádiók reklámsávjaiban, amelyekkel a körültekintő közlekedésre hívták fel a figyelmet.
Az elmúlt 15 évben vasúti átjáróban nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a közúthasználó figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A vasúti átjárós balesetek számának visszaszorítása valamennyiünk közös ügye, ezért a MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban).
Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít.
A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.
A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.
Budapest, 2023. augusztus 26.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság