A svéd gyártású Nohabok nagy népszerűségre tettek szert a mozdonyvezetők és az utasok körében, az egyik legmegbízhatóbb mozdonyok. Az utasok kedvelték a mozdonyok külsejét, hangját és megbízhatóságát, ezért válhattak legendává itthon is, akárcsak Dániában vagy Amerikában. 1979–1990 között Tapolcára helyezték őket fokozatosan, majd a Balaton déli partjának villamosítása után már csak az északi parton jártak, Celldömölk és Budapest között. Ebben az utolsó két évtizedben forrtak össze a gépek elválaszthatatlanul a Balatonnal. Messzire hallatszó hangjuk és megjelenésük a rajongók szerint olyan természetesen illett bele a tó és a hegyek hangulatába, mintha mindig is ilyen helyre tervezték volna őket.
Balatonfüred–Tapolca vonal
Az észak-balatoni vasútvonalakon forgalomba áll a MÁV Rail Tours 1963-as gyártáskori fényében tündöklő Nohab mozdonya egy korban hozzá illeszkedő olajzöld szerelvénnyel. A vonat bisztrókocsijában az idén 75 éves Utasellátó nyújt szolgáltatást, emellett kipróbálható az 50-es, 60-as évek luxus színvonalát jelentő, egykor kormányzati utazásokhoz használt szalon szakaszos hálókocsi is. A szerelvényt vasárnap az ”átmeneti korszakos”, narancssárga fényezésű M62 187-es Szergej továbbítja.
Szintén a 29-es vonalon, Balatonfüred és Tapolca között áll forgalomba egy ”telikék személyvonat” melyben első osztályú kocsiként közlekedik a közelmúltban elkészült retró típusú kocsi. A múltidéző szerelvényt szombaton a narancsszínű hagyományos Szergej és a 020-as Nohab, vasárnap pedig egy remot Szergej továbbítja.
A Tanúhegy sebesvonat Győr és Keszthely között hozza el a retró hangulatot, a járat vastagcsíkos gyorsvonati szerelvénye napközben az északi parton közlekedik Balatonfüred és Tapolca között az M61 019-es pályaszámú Nohab mozdonnyal.
A kora reggeli és esti Kék Hullám InterCity vonatok mindkét nap szintén alkalmi összeállítással közlekednek: visszatér a komfortkocsi, melynek fedélzetén, valamint a klasszikus arculatú CAF étkezőkocsiban az idén 75 éves Utasellátó retró kínálata várja az utasokat. Az ülőhelyek az Elvira menetrendkereső oldalon a személykocsik rajza alapján, grafikusan is kiválaszthatók lesznek a helyfoglaláskor. A szombati 19702 számú Kék Hullám InterCity vonatot a legidősebb üzemben lévő Gigant, a V63-004 pályaszámú mozdony továbbítja Budapest és Balatonfüred között.
A Pielstick-motort kedvelők gyönyörködhetnek majd a Kék Hullám InterCity vonatok élén szombaton és vasárnap közlekedő idén 50 éves M41-es Csörgő mozdonyok üzemében.
A retró hétvégék egyik legnépszerűbb attrakciója, a legendás 424-es gőzmozdony is visszatér. Vasárnap a Csabai Tekergő sebesvonatokat továbbítja Balatonfüred és Tapolca között, maga mögött húzva a vékonycsíkos Rába gyártmányú fülkés gyorsvonati szerelvényt. A vonat Balatonfüredig az idén 60 éves V43 1001-es mozdonnyal közlekedik. Az indigókék szerelvényt szombaton a 019-es Nohab, visszaútban pedig a 187-es Szergej vontatja.
Keszthely–Tapolca–Győr viszonylat
A Győr és Keszthely között közlekedő Tanúhegy sebesvonat vastagcsíkos gyorsvonati szerelvénnyel közlekedik, melyet szombaton az M61 020 pályaszámú Nohab továbbít Celldömölktől, visszaúton és másnap pedig egy hagyományos Szergej, szintén Celldömölkig.
A vonalon a személyvonatokon mindkét nap utazhatunk a MÁV Rail Tours ABbmot motorkocsijával, ahol idén már az 1. osztályú szolgáltatás is elérhető.
A szombaton Nohab, vasárnap pedig a 187-es retró Szergej vontatta olajzöld szerelvény is megfordul Keszthelyen.
A retró hétvégi menetrend elérhető az eseményről szóló tájékoztatóban: http://mavapp.hu/retro
1. osztályú kocsik közlekedése
A retró hétvégén közlekedő 1. osztályú kocsik az idei évben 1. osztályú menetjeggyel vehetők igénybe. Az alábbi retró 1. osztályú kocsik közlekednek:
- 19-05 sorozatú Ap kocsi (telikék szerelvény)
- WLS sorozatú szalon- és hálókocsi (olajzöld szerelvény)
- 19-80 sorozatú A kocsi (vastagcsíkos szerelvény)
- ABbmot motorvonat
Az érintett vonatokra az 1. osztályra fakultatív helyjegyet is váltható, melynek díja 300 forint.
A Kék Hullám InterCity vonatokban (19702 és 19701) közlekedő komfortkocsi prémium osztályként közlekedik, ez 1. osztályú menetjegy, valamint prémium helyjegy váltásával vehető igénybe. A vonatokra az Elvira felületen elérhető a grafikus helyfoglalás is.
A Balaton 24/72 napijegyek mellé kocsiosztály-különbözet váltható 1. osztályra. Az országbérlet és vármegyebérletek mellé kocsiosztály-különbözet nem váltható 1. osztályra, ebben az esetben 2. osztályú menetjeggyel is rendelkezni kell.
Retró repülőjáratok
A Goldtimer Alapítvánnyal közös szervezésben, a vasúti programokhoz igazodva retró repülésre is lehetőség nyílik az egykoron a MALÉV-hoz tartozó Li-2 típusú légcsavaros repülőgépén. Az idén 74 éves HA-LIX lajstromjelű gép a világ utolsó üzemelő példánya a sorozatnak. A járatokon, a korabeli hangulat megteremtéséhez az idén 75 éves Utasellátó szolgáltatja a fedélzeti vendéglátást. Megcsodálhatják a történelmi légijárművet, a Balatont madártávlatból. A vasútállomások és repülőterek közti átszállást a Volánbusz Ikarus 55 típusú ”faros” buszai segítik.
Szombat reggel 9 órai indulással a gép Budaörsről Sármellékre közlekedik. A járatra egy jegy turistaosztályon 36 ezer forint. A különlegesebb élményre vágyók választhatják az üzleti osztályt és élvezhetik az ezzel járó kényelmi szolgáltatásokat, úgy mint: elsőbbségi beszállás, választható ülőhely, eredeti MALÉV kiadványok, valamint bővebb ellátás az Utasellátó részéről. A jegyár ezesetben 46 ezer forint.
Napközben a vasmadár Sármellékről induló sétarepüléseket teljesít, egy repülés időtartama 15 perc. Ezen járatokon kizárólag turistaosztályú jegyek válthatók 22 ezer forintos áron.
Vasárnap Szentkirályszabadja és Sármellék közti járatokon szolgál a repülőgép, egy repülés időtartama itt is 15 perc. Az utazásokon kizárólag turistaosztály elérhető, 22 ezer forintos jegyáron.
Vasárnap délután Sármellékről Budaörsre visszatérő repülés ismét alkalmat kínál a magasabb fedélzeti szolgáltatások kedvelőinek, az MA 001 számú járatra is elérhetők üzleti osztályú jegyek, 46 ezer forintos áron. A járat turistaosztályán 36 ezer forintos jegyárral utazhatnak.
A Li2-es repülőgép szombaton Tapolca állomás fölött fog repülni, így a repülők és a Nohabok együttállása lesz a hétvége egyik legérdekesebb. Lehetőség nyílik a repülőből fotózni a Nohabokat, míg vasárnap a 29-es vonal fölött fog repülni, egy ponton minden retró mozdony fölött elrepül, különös látványt nyújthat a Li2-es repülőgép és a 424-es gőzmozdony együttállása.
A repülőjegyek a pénztárakban, valamint az Elvira felületen érhetők el július 5-től. A jegyvásárlás a belföldi vonatjegyekhez hasonló módon történik, a keresésnél a kezdő és célrepülőterek kiválaszthatók (Sármellék esetében mivel a járat indulási és érkezési repülőtere megegyezik, célállomásként a Sármellék II. LHSM. kiválasztása szükséges). A repülőjáratok a találatok között expresszvonatként jelennek meg, de az időadatok, illetve a MALÉV járatszám alapján beazonosíthatók. Bővebb információ a http://mavapp.hu/retro oldalon olvasható.
Transzferjárat Farossal
Keszthely és Sármellék, valamint Balatonalmádi és Szentkirályszabadja között a Volánbusz három Ikarus 55 típusú autóbusza közlekedik: az AA-IK-055 rendszámú piros, a zöld színű FAROS-1, valamint az AA-CV-350 rendszámú vajszínű „faros” színesíti a nosztalgiajárművek kínálatát a retró hétvégén.
Szombaton mindhárom busz Keszthely vasútállomás és a sármelléki repülőtér között szállítja az érdeklődőket. Vasárnap az egyik jármű Balatonalmádi vasútállomás és Szentkirályszabadja repülőtér között ingázik, míg két autóbusz ismét a sármelléki átszállást segíti. A jegyár a különleges transzferjáratra utazásonként egységesen 2500 forint, mely a helyszínen, vagy a Volánbusz honlapján elővételben is megváltható. A menetrend elérhető az eseményről szóló tájékoztatóban: https://www.volanbusz.hu/hu/hirek/hir/41002.
A három „faros” közül a legrégebbi, 1956-os évjáratú, vajszínű retróbuszt az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Mátyásföldi üzemegysége szállította a budapesti, 16. számú AKÖV részére 1956. március 15-én, GN-343 rendszámmal. 1967-től Mezőhéken, a Táncsics termelőszövetkezetnél szolgált, 1973-ban pedig Hódmezővásárhelyre került a Rákóczi termelőszövetkezet tulajdonába. 1979-ben kivonták a forgalomból, a 2000-es években a Kisalföld Volánnál újították fel.
A zöld színű, FAROS-1 rendszámmal közlekedő, Ikarus 55 Lux kivitelű (55.21 altípus) autóbuszt 1967-ben gyártották, első tulajdonosa az Ikarus székesfehérvári üzeme volt. 2000-ben a Kapos Volán romos állapotban vásárolta meg a tengelici termelőszövetkezettől. A jármű azóta számos rendezvénynek és kiállításnak volt fontos résztvevője a Volán nosztalgiaflotta egyik nagy büszkeségeként. Állapotára való tekintettel a 2020-ban megindított Volán értékmentési program keretében újra teljes felújításon esett át a zalaegerszegi telephely szakemberei fáradtságos munkájának köszönhetően.
A piros színű, AA-IK-055 rendszámú autóbuszt 1969-ben helyezték forgalomba. Az Ikarus 55.52 NDK exportra készült, ahol a legtovább – egészen a 90-es évek elejéig – üzemeltették a típust, melynek érdekessége, hogy az utasajtó az üzemeltető kérésére előre került, az utastéri komfortban pedig jelentős szerepet szántak az Ikarus 30-asoknál megismert tetőívablakoknak. Az egykori Vértes Volán „faros” autóbuszát 1996-ban hozták haza, majd teljeskörű felújításon esett át. Jelenlegi állapotát 1997 júniusában nyerte el, azóta a Volánbusz nosztalgiaflottájának kiemelt darabja.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság