Országos Kékkör és Kéktúra

Az Országos Kékkör (OKK) hazánk leghosszabb és legismerteb hosszútávú túraútvonala, mely 2584 km-en át kanyarogva vezeti végig a vándort hazánk tájain, lehetővé téve számos természeti érték és kulturális örökség megismerését.

A teljes Kékkör 3 nagy egységre osztható: a legismertebb és legnépszerűbb a vasutas természetjáró múlttal rendelkező Országos Kéktúra. 1172 km-es útvonala középhegységeinken vezet végig az osztrák határtól a szlovák határig. Az 541 km-es Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra (RP-DDK) a híres útvonalakat megfilmesítő (Másfél millió lépés Magyarországon) szakembernek állít emléket. A kört az Alföldi Kéktúra (AK) zárja be 870 km-en a végtelen, de változatos rónaságon át.

A szakaszok megközelítésében kulcsszerepe van a közösségi közlekedésnek: több, mint 60 helyen érhető el vonattal a kék sáv jelzés, további több száz helyen pedig autóbusszal.
Ezáltal részben vagy akár teljes egészében lehetséges az egyes szakaszok autómentes megközelítése. Arról nem is beszélve, hogy egy-egy szép, hegyvidéki vasútvonalon vagy hangulatos autóbuszútvonalon történő utazás önmagában is élményt jelent, hozzáad a kirándulás élményéhez. A Kéktúrák vonattal elérhető pontjait és a vonattal nem elérhető szakaszhatárok csatlakozó autóbuszos megközelítési lehetőségeit mutatja az alábbi térkép:

Kékkör vasúti kapcsolódási pontjai - országos

Térkép letöltése

Az elmúlt években több olyan vasúti és autóbuszos menetrendmódosítás és kínálatbővítés is történt, mely kifejezetten a turisztikai forgalmat szolgálja. A legfrissebb ilyen fejlesztés a Bükk szívében fekvő Bánkút megközelítését segíti: Miskolcról immár szombaton (szabadnapokon) és vasárnap (munkaszüneti napokon) is közlekedik autóbusz a Bükk-fennsíkra, mellyel reggel fel lehet jutni a hegyre, délután pedig visszautazni. A járatok Miskolcon a Tiszai pályaudvartól/ig közlekednek, így a távolabbról, akár egészen Budapestről vonattal érkezők számára is elérhetők.

 

Kirándulás

A MÁV Személyszállítási Zrt. együttműködik a Kéktúrák gazdájával, a Magyar Természetjáró Szövetséggel (MTSZ). Az együttműködés keretében immár harmadik éve a MÁV-csoport kollégái vezetnek egy-egy szakaszt a minden év októberében megrendezett Kéktúrázás napján. Tematikus túráikon a közösségi közlekedéssel való túratervezést segítő tippeket osztanak meg, rávilágítanak a minél inkább autómentes túratervezés előnyeire és az aktív mobilitás témájában készült közlekedési kiadványokkal kedveskednek a résztvevőknek.

Rendszeres visszajelzés, hogy sokakat az riaszt el a közösségi közlekedés használatától, hogy nem ismerik a vonalhálózatot, a menetrendi keresők pedig nem nyújtanak kellő segítséget abban, hogy mely települések között van közlekedési lehetőség, milyen útvonalon érdemes az utazást megtervezni.

Ezért első lépésben a leggyakrabban járt, Budapest környéki OKT-szakaszok összes közösségi közlekedési kapcsolatát bemutató térképpel szeretnénk segíteni a kéktúrázókat. Ezen a térképen látszik, hogy mely túrapontok érhetők el vonattal, busszal vagy éppen HÉV-vel és az is, hogy mely települések között van közösségi közlekedési összeköttetés, mit érdemes beírni a menetrendi keresőbe.

Kéktúra vasúti kapcsolódási pontjai - Budapest  környéke

Térkép letöltése

Tippek közösségi közlekedéssel történő túratervezéshez

1. Háromszögeléses módszer: mivel a Kéktúrát járva az adott napi szakasz kezdő- és végpontja nem ugyanaz a település, ezért autóval érkezve sok esetben nem érdemes azt sem a kezdő-, sem a végpontban hagyni, mert a két település között általában nincs közvetlen eljutási lehetőség. Helyette egy közeli, központi települést érdemes választani, ahonnan mind a kezdőpontba el lehet jutni tömegközlekedéssel, mind a végpontból vissza lehet térni az autóhoz. Például a Börzsönyben a Kisinóci turistaház és Nógrád közötti szakasz logisztikája lényegesen egyszerűbb akkor, ha az autót Vácon hagyva busszal utazunk Kisinócig, majd Nógrádról vonattal vissza Vácra.

2. Amennyiben nagyobb településről indulunk túrázni, érdemes eleve autó nélkül elindulni, mert a közösségi közlekedési kínálat a fővonalak mentén a legjobb, a háromszögelési pont általában jól megközelíthető a környező jelentősebb településekről. A fenti börzsönyi példánál maradva Budapestről Vác 25 perc alatt elérhető vonattal, így már a fővárosból érdemes a vasutat választani.

3. Mindenképp a menetrendek előzetes ismeretében induljunk útnak, mert a kistelepüléseken sok esetben ritka a közlekedés. Ha tudjuk, hogy melyik járatot szeretnénk elérni, akkor a túra egészén ehhez képest tudjuk megválasztani a tempót és elkerülhető, hogy az utolsó kilométereken kelljen rohanni az utolsó vonathoz/buszhoz.

4. Érdemes kiszállási pontokat is meghatározni: ha valamilyen okból nem sikerül teljesíteni az előzetesen meghatározott távot, egy közbenső településről is legyen B terv a hazajutásra.

5. A MÁV applikáció használata: vasúti, autóbuszos és HÉV-es utazástervezés, jegyvásárlási és jegybemutatási lehetőség (bérletek és napijegyek is). A Vonatinfó térképen – mely menetrendi keresés után az adott vonatnál a kis térképre kattintva (vagy a vonatinfo.mav-start.hu címen böngészőből) érhető el – élőben követhetők az éppen aktuálisan közlekedő vonatok, ez is nagy segítséget tud nyújtani.

6. Online, a jegy.mav.hu felületen (ahol ugyanaz a regisztráció érvényes, mint a MÁV appban) grafikus helyfoglalás is lehetséges a helyjegyköteles InterCity- és expresszvonatokra. Így a kocsi képén kiválasztva egy helyre tudunk foglalni helyeket a családnak vagy túratársaságnak. Hosszabb távon ez komfortosabbá teszi az utazást. Az így vásárolt jegyek megjelennek a MÁV appban is.

7. A megfelelő jegy, bérlet kiválasztása:

  • A vármegye- és országbérletek lehetőséget adnak arra, hogy a napi munkába járás mellett hétvégén ugyanazzal a bérlettel utazzunk teljesen más útvonalon, így nem merül fel plusz utazási költség.
    Pl. egy Pest vármegyebérlettel Aszódról Budapestre ingázó diák vagy dolgozó hétvégén ugyanazzal a bérlettel el tud utazni a Dunakanyarba és túrázni Nagymaros és Kisinóc között.
  • Ha előre tudott, hogy egy távolabbi tájon tervezünk (akár több napos) túrát, érdemes lehet az adott hónapban vármegyebérlet helyett országbérletet váltani.
  • Ha a mindennapokban nem használunk közösségi közlekedést, a Vármegye24 napijegy lehet a jó választás: egy ilyen jeggyel az adott megyén belül korlátlanul utazhatunk vonattal és busszal.
  • Ha vármegyebérletünk van, de túránk során másik megyében is közlekedünk, akkor elegendő a megyehatár előtti utolsó település és a másik megyében lévő úti cél közé jegyet váltani, vagy – a másik megyében többet utazva – a Vármegye24 napijegyet választani. Ilyen módon akár Budapestről elérhető a Mátra, pl. a Kékestető és Galyatető közötti kéktúraszakasz egy Pest vármegyebérlet mellé váltott Heves vármegye24 napijeggyel.
  • Érdemes utánajárni, hogy milyen utazási kedvezményre vagyunk jogosultak. 14 év alatt, 65 év felett és a nagycsaládosoknak díjmentes az utazás (csak helyjegyet kell váltani kötelező helyjegyes vonaton). 26 éves korig, illetve a közalkalmazottak 50%-os kedvezménnyel utazhatnak, a diákok pedig 90% kedvezménnyel válthatnak vármegye- vagy országbérletet.
Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére