Tíz évre szóló pályaműködtetési szerződéseket írt alá a MÁV és a GYSEV a Kormánnyal

2015. december 21. hétfő, 17.10 / Utolsó módosítás: 2018. március 27. kedd, 13.02

A 2011-től öt évig hatályos pályaműködtetési szerződések lejártát követően, 2016-tól már tíz évre bízza meg a Kormány a MÁV Zrt.-t és a GYSEV Zrt.-t a vasúti pályahálózataik működtetésével, üzemeltetésével. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a MÁV és a GYSEV által ma aláírt új szerződések a kormányzati szándékokkal összhangban tervezhetővé teszik a két vasúttársaság finanszírozását, rendelkeznek a vagyonkezelésről, lehetőséget adnak a költséghatékonysági ösztönzők elszámolására és új alapokra helyezett környezetvédelmi feltételrendszert is tartalmaznak. Az új megállapodásoknak köszönhetően tovább javulhat a vasúti szolgáltatások minősége.

A tíz évre szóló pályaműködtetési kontraktusokat a mai napon, a Keleti pályaudvaron tartott sajtótájékoztatón látta el kézjegyével a megrendelő Magyar Állam képviseletében eljáró Tasó László, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Banai Péter Benő, az NGM államháztartásért felelős államtitkára, a pályahálózat-működtető társaságok részéről pedig a MÁV Zrt. szerződését Dávid Ilona elnök-vezérigazgató, a GYSEV Zrt.-ét Kövesdi Szilárd vezérigazgató írta alá.

A hosszútávon kiszámítható finanszírozás érdekében, valamint a MÁV-START-tal és a GYSEV-vel 2013-ban kötött személyszállítási közszolgáltatási szerződésekkel összhangban, idén már tízéves hatályú megállapodás született a pályaműködtetésről.

aláírás

„Fontos az a kiváló teljesítmény, amelyet MÁV és a GYSEV az elmúlt években felmutatott, mert megalapozta, hogy az állam újabb tíz évre a két vasúttársaságra bízza e jelentős feladat ellátását. A fejlesztési tárca úgy érzi, hogy az ágazatba fektetett sok energia eddig sem veszett kárba, és ezután sem fog” – mondta az aláírási ceremónián Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

Banai Péter Benő államháztartásért felelős államtitkár úgy fogalmazott, hogy „a kötöttpályás közlekedés jó kezekben van. 2010 óta az államháztartás és a magyar vasút párhuzamos fejlődést mutatott, hiszen az adósságai csökkentek, a gazdálkodása rendezetté vált. A most aláírt két hosszú távú megállapodás kiszámíthatóságot, példaértékű stabilitást eredményezhet a jövőre nézve is.”

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy miután idén a hazai vasúti szabályozás is az EU irányelvéhez igazodott, a költségtakarékos gazdálkodást is az uniós célokkal összhangban honorálja hosszú távú bizalommal a pályaműködtetési szerződés. Hozzátette: „a megállapodás jól egészíti ki a vasúttársaság szintén tízéves személyszállítási közszolgáltatási szerződését”.

Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy az aláírt kontraktus biztonságot és tervezhetőséget jelent az infrastruktúrát a rá bízott vonalakon folyamatosan fejlesztő vállalatnak. „A bizalmat azonban nem elég megkapni, meg is kell szolgálni, vagyis a vasúti szolgáltatások minősége a nyugat-dunántúli térségben még tovább javulhat” – zárta szavait a vezérigazgató.

A pályaműködtetési szerződéseket az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012-es Európai Parlamenti és Tanácsi irányelv (2012/34/EU), azaz a „Recast” és az idén módosított Vasúti Törvény alapján kötötték meg a MÁV és a GYSEV vagyonkezelésébe illetve társasági tulajdonába tartozó, valamennyi nyílt hozzáférésű hazai vasúti pályahálózat üzemeltetésére.

Az európai pályaműködtetési szerződéses sztenderdnek megfelelő megállapodások hatálya többek között kiterjed a pályavasúti szolgáltatások feltételrendszerére és a vagyonkezelésre vonatkozó rendelkezésekre, amelyeket a „Recast” is kötelező tartalomként jelöl meg. A vasúti fejlesztések alapelveinek, jellemzőinek pályaműködtetési szerződésbe foglalása a költségvetési és az európai uniós támogatások vonatkozásában vasúti törvényi kötelezettség, megtartva a konkrét támogatási feltételek külön szerződésekbe foglalását.

aláírás pályaműködtetési szerződés

A szerződés kiemelt funkciójából adódóan az állam megtéríti a pályaműködtetőknek a bevételeikkel nem fedezett indokolt költségeiket, továbbá lehetővé teszi az eredményes gazdálkodást és a költséghatékonyságot ösztönző kiegészítő támogatás elszámolását is. Az áthúzódó költségtérítés felhasználásának lehetővé tétele összhangot teremt az éves költségvetési szemlélet és a pályafenntartás hatékonyságához szükséges gördülő szemlélet között. A rugalmasabb gazdálkodás érdekében megoldhatóvá válik az üzemeltetési és a felújítási költségtérítési elemek közötti átcsoportosítás is. A felek a környezetvédelem kérdéskörét is teljesen új alapokra helyezték és a szerződések mellékletében szereplő részletes feltételrendszerhez kötötték.

A szerződést a MÁV Zrt. már, mint független pályahálózat működtető alkalmazza 2016. január 1-jétől, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság Vasúti Igazgatási Osztálya, mint vasúti igazgatási szerv helyt adott a MÁV független pályaműködtetői státusz megállapítására vonatkozó kérelmének.

A korábbi, öt évre szóló pályaműködtetési szerződések 2011-es megkötésével a MÁV és a GYSEV a történetében első alkalommal számolhatott hosszabb időre tervezetten az állami kötelezettségvállalásokkal. Az akkori dokumentumok létrejöttével a kormányzat teljesítette a hazai és uniós jogszabályi kötelezettségeket. A szerződéses alapon nyugvó finanszírozási háttér megteremtése biztosította az eredményes gazdálkodás feltételeit, valamint egyértelműen szabályozottá vált az állam és a pályaműködtető vasúttársaságok közötti viszony és hatékonyabb lett a vasúti pályák működtetése.

 

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály

Nemzetgazdasági Minisztérium, Sajtó és Kommunikációs Titkárság

MÁV Magyar Államvasutak Zrt., Kommunikációs Igazgatóság

GYSEV Zrt.

 

Budapest, 2015. december 21.

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére