Hangulatkeltő és alaptalan a néhány civilszervezet és blogger (a Magyar Közlekedési Klub, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Levegő Munkacsoport, a Bakonyvasút Szövetség, az itf.hu és a regionalbahn.hu) által ma reggel közzétett híresztelés, amely néhány hírportálon megjelent. A MÁV-csoport, köztük a MÁV-START működése, fejlődése, a vasúti közszolgáltatás fenntartása, valamint a szolgáltatási színvonal javítása is hosszú távon biztosított. A MÁV-START folyamatosan azon dolgozik, hogy az utasok által érzékelt szolgáltatási színvonalat az európai uniós és az állami támogatásokkal, továbbá a nemzeti közlekedési stratégiával összhangban növelje, mind a járművek, mind az értékesítési csatornák, mind a menetrend tekintetében. A folyamatban lévő és a tervezett fejlesztések is erre a három fő elemre vonatkoznak. Ezért törekszünk minden téren a teljes megújulásra. Mindezeknek köszönhetően 2,3 millióval többen utaztak vasúton 2016-ban, mint 2015-ben, a bevételek pedig nyolcszázmillió forinttal emelkedtek. 2017-ben folytatódott a kedvező tendencia, az év végére várhatóan 1,2 millió fővel nő az utasszám 2016-hoz képest.
A nyári időszakban a balatoni utasszám 8,6%-kal, a bevétel pedig 10%-kal növekedett a pályafelújítást követő javuló szolgáltatásnak, a sűrűbb menetrendi struktúrának, a korszerű járműveknek és a kerékpáros kapacitás növelésének köszönhetően.
2017-ben a cégcsoport prognosztizált konszolidált árbevétele 137 milliárd forint, az adózás előtti eredmény pedig 12 milliárd forint lesz. Eközben az adósságállomány várhatóan 54 milliárd forintra csökken év végére; a MÁV-csoport idén saját forrásból – állami adósságátvállalás nélkül – várhatóan 12 milliárd forint adósságszolgálatot teljesít. Ez óriási siker, annak fényében, hogy 2010-ben csaknem 300 milliárd forint volt a cégcsoport adósságállománya.
Járműfejlesztés:
Az európai államvasutak közül a MÁV-START rendelkezik a legnagyobb egységes, 123 darabos FLIRT motorvonatflottával. Új motorvonataink Budapest elővárosi forgalmának nagy részét ellátják, emellett egyes távolsági viszonylatokon is megjelennek. Az emeletes motorvonatok (KISS) 2019 első felétől állhatnak forgalomba, az első körben 11 járművet várunk, a továbbiakban akár negyvenre is bővülhet a flotta. Emellett olyan projekteket is tervezünk 2020-ig, amelyek a távolsági járatok fejlesztésére irányulnak. Ilyen például az IC+ projektünk: a saját gyártmányú új vasúti kocsik hamarosan elkezdi a szolnoki műhelyünk. A MÁV-START folyamatosan újítja fel a meglévő kocsikat is, például a nemzetközi forgalomban résztvevő CAF-kocsiparkot, melyből 2017-ben 20 darab felújítása készül el, a munka folytatódik az elkövetkező időszakban is, hogy a 47 db-os flotta teljes mértékben megújuljon. Folytatjuk a jármű „csinosítási” programot, kiterjesztve a belföldi IC minőségű kocsik belsőtereinek felújítására, a 2017-2018-as időszakban közel 120 darab jármű újul meg.
Értékesítési csatornák fejlesztése:
Nagy hangsúlyt fektetünk a jegyértékesítés korszerűsítésére, annak digitalizálására. Példaként említhetjük az e-vonatjegyet, a jegyértékesítési rendszer fejlesztésére irányuló JÉ-projektet. Az országos hálózaton jelenleg 109 jegykiadó automata üzemel, kihelyezésük 2013 óta folyamatos, további automaták beszerzését tervezzük, mivel az utasok egyre jobban kedvelik ezt a jegyvásárlási formát. 2016 novemberétől már akár mobiltelefonon vagy tableten is bemutatható az interneten kedvezményesen megváltható úgynevezett e-vonatjegy.
Menetrend, menetrendszerűség:
2016-ban az elővárosi és regionális járatok pontossági mérőszáma, azaz menetrendszerűsége már 92,35%, az összes vonat menetrendszerűsége 90,72% volt. Az adatokból az is jól látható, hogy 2016-ra a pályafelújításoknak és a korszerű motorvonatflotta bővítésének köszönhetően jelentős javulás tapasztalható a vonatok menetrendszerűségében.
Az egyes vonalakon sűrűbb vonatközlekedést és új, közvetlen összeköttetéseket hozó 2017-es menetrenddel is az volt a vasúttársaság célja, hogy az elmúlt évek európai uniós forrásokból elvégzett beruházásainak, pálya- és járműfejlesztéseinek előnyeit kiaknázva tovább javítsa hatékonyságát és versenyképességét, továbbá még kényelmesebbé, vonzóbbá tegye a vonatozást. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakmai támogatásával kialakított menetrendi struktúra fejlesztései érintik a budapesti elővárosi és a belföldi távolsági forgalomban közlekedő vonatokat, így a vasút valóban vonzó alternatívát jelent az utazók számára.
A civilszervezetek és bloggerek közleményében felvetettekre vonatkozóan az alábbi tájékoztatást adja a vasúttársaság:
- "2016 végén jelentősen ritkították a legforgalmasabb fővonalak gyorsvonatait."
A gyorsvonati közlekedés a 2016 decemberében bevezetett menetrenddel javult. Az utasok visszajelzései alapján az igényekhez igazították a gyorsvonatok közlekedését, indulási idejét, ezen kívül számos pozitív változás történt, például új gyorsvonatokat indítottak, szükség szerint meghosszabbították a menetvonalakat, illetve egyes járatok több állomáson állnak meg.
- "Fel akarják számolni az ország főtengelyein az egységes, óránkénti InterCity-közlekedést."
Ilyen intézkedés nem szerepel a MÁV-START terveiben. Az InterCity-flotta fejlesztésével és az ETCS vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezésével az európai uniós finanszírozásból átépült törzshálózati vonalakon lehetőség lesz emelt sebességű közlekedésre, ezeknek köszönhetően szét lehet választani egy-egy vonal esetében az IC- és a gyorsvonati rendszert két kétórás ütemekre. Kínálati csökkenés nem lenne, a vasúttársaság azonban a legjobban szeretné kihasználni a kedvezőbb közlekedési lehetőségeket és feltételeket.
- "Hajmeresztő ötletek láttak napvilágot a Bécs–Budapest vonatok belföldi forgalomból történő kizárásával, valamint a Prága–Pozsony–Budapest vonatok menetidejének közel 1 órával történő megnövelésével kapcsolatban; csupán a szomszéd vasutak ellenállása tudta a terveket – egyelőre – megbuktatni."
A Bécs és Budapest közötti vonatok – köztük a railjetek – közszolgáltatási szerepükből adódóan belföldön is igénybe vehetők utazásra, a belföldi forgalomból való kizárásuk nincs és nem is volt napirendend. A MÁV-START-nak nincs róla információja, hogy a közszolgáltatásokat megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium módosítani kívánna a railjet vonatok finanszírozási feltételein decembertől, így azok belföldi utazásra természetesen továbbra is igénybe vehetők.
A Budapest–Pozsony–Prága útvonalon közlekedő nappali EuroCity vonatok menetrendváltástól átkerülnek a Nyugati pályaudvarra Keletiből, annak érdekében, hogy a belföldi elővárosi utasok is igénybe vehessék azokat napi szinten. A járatok áthelyezése menetidő növekedést nem okoz, sőt a menetidejük 20 perces csökkenését is eredményezi, így az utazóközönség számára előnyös lesz a változás.
- "Jelentős leépítéseket terveznek a Székelyföldre közlekedő vonatokon is, holott ezek autópálya hiányában különösen fontos eljutási lehetőségek a határon túli magyarok számára."
A vasúttársaság számára kiemelten fontos a külhoni magyarság és az anyaország közötti utazási kapcsolatok biztosítása. Ennek megfelelően Magyarország és a szomszédos országok között több útvonalon, jelentős számú nemzetközi vonatot üzemeltet, közlekedtet a MÁV-START, amely a vonatok mennyiségében nem tervez változtatást.
A Hargita vonatpár esetében a román vasutak jelentette be, hogy üzemképes dízelmozdony hiányában a marosvásárhelyi vonatrész közlekedtetését nem vállalta a 2017/2018. évi menetrendre vonatkozóan.
A Corona és Ady vonatpárok esetében a kapacitásokat az utazási igényekhez igazítjuk.
- "Év végével megszüntetik a Budapest–Berlin éjszakai vonatot és számos tengerparti eljutási lehetőséget. A tervekben eredetileg még a nagy sikerű Split–Budapest éjszakai vonat leállítása is szerepelt, melynek forgalma az elmúlt években jelentősen nőtt."
A Budapest és Berlin közötti közvetlen éjszakai eljutás valóban megszűnik, ugyanis annak közlekedtetése a német vasúttársaság (DB) hálózatán gazdaságtalan volt. Mivel nemzetközi szolgáltatásról van szó, a Magyar Állam nem téríti a vasúttársaság külföldön felmerülő költségeit, így az ottani veszteséget a vasúttársaságnak ki kell fizetnie. Mint felelősen gazdálkodó gazdasági társaság, a MÁV-START nem érdekelt veszteséges vonatok üzemeltetésében.
- "Miközben az EU-ban az összes komoly vasúttársaság korszerű, vonzó étkezőkocsikat üzemeltet, a belföldi étkezőkocsik 2012-es leállítását követően a MÁV-START 2017 végén már a nemzetközi vonatokon is megszünteti ezt szolgáltatást, jelentősen csökkentve ezzel a színvonalat."
A MÁV-START az elmúlt hónapokban részletesen elemezte a keresletet és az üzemeltetés gazdaságosságát a nemzetközi forgalmat érintően. A vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy az étkezőkocsik üzemeltetése veszteséget okoz. A hagyományos, meleg ételeket kínáló fedélzeti étkeztetési szolgáltatás gazdaságos működtetéséhez szükséges feltételek nem adottak, így az étkezőkocsik közlekedését több útirányon megszüntetjük a 2017/2018-as menetrendi évtől. Figyelmeztető jel volt, hogy néhány évvel korábban a román CFR Calatori már meghozta ezt a döntést, és leállította a Magyarországra közlekedő román étkezőkocsikat.
- "A széles körben használt törzsutas-kedvezményt, a START Klub kártyát szintén leépíti a MÁV-START, holott ezzel a lehetőséggel tízezernyi rendszeres utast szerzett magának a vasút az elmúlt évtizedben."
A MÁV-START annak érdekében kezdte meg a START Klub Kártyacsalád által biztosított kedvezményrendszer átdolgozását, hogy az e körbe tartozó termékeket még inkább az utasok igényeihez igazítsa. A START Klub Kártyacsalád különböző típusai 2017. december 9-ig változatlan feltételekkel megvásárolhatók, viszont – a technikai átállás miatt – az 50%-os kedvezményt nyújtó kártya jelenleg csak a jegypénztárakban váltható meg, online nem rendelhető és nem hosszabbítható. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy a START Klub Kártyacsalád nem szűnik meg, hanem menetrendváltástól megújul. A további részletekről a vasúttársaság időben tájékoztatja az utazóközönséget, és minden segítséget megad ahhoz, hogy mindenki kiválaszthassa a számára legmegfelelőbb terméket.
- "Indoklás nélkül megszüntették a Budapest belvárosában lévő menetjegy-irodát, holott ez számos utasnak biztosított a pályaudvarokhoz képest kényelmesebb, gyorsabb jegyvásárlási lehetőséget."
A Budapest belvárosában lévő menetjegyiroda bezárását a helyiségre fennálló bérleti szerződés hatályának megszűnése és új bérleti szerződés kötésére irányuló tárgyalások eredménytelensége okozta. A MÁV-START új, az utasok gyors, kényelmes kiszolgálása érdekében Központi Utascentrumot alakít ki a Budapest-Nyugati pályaudvaron, amelynek a tervezési munkálatai már megkezdődtek. Ezen új utascentrumban kapnak helyet a menetjegyiroda funkciói is. Az új kiszolgáló pont közvetlenül a hamarosan megnyíló Kormányablakkal szemben lesz, ezzel is elősegítve a komplex ügyintézési lehetőséget.
A menetjegyiroda funkciói ideiglenesen a Déli és a Keleti pályaudvarra kerültek át, miközben a MÁV-START gondoskodott valamennyi érintett munkavállaló továbbfoglalkoztatásáról is. A szolgáltatások nyújtása csak minimális ideig (2017. szeptember 30. és október 2. között) szünetelt. A belvárosi menetjegyiroda bezárását követően a Központi Utascentrum megnyitásáig a MÁV-START értékesítési szolgáltatatásai a következő módokon és helyeken érhetőek el.
- A budapesti szolgáltatásértékesítők személyesen, a Déli pályaudvar nemzetközi pénztárainál fogadják ügyfeleiket. A vasúttársaság ide várja azokat, akik csoportos utazásokkal, különvonatokkal kapcsolatos ügyet kívánnak intézni. A zökkenőmentes ügyintézés érdekben javasoljuk, hogy előzetesen telefonon érdeklődjenek a szolgáltatásértékesítőknél.
- A Budapesti Menetjegyiroda START Klub kártyával kapcsolatos ügyei a Keleti pályaudvar személyes ügyfélszolgálatán intézhetők.
Nyugati pályaudvar új utascentrumának engedélyeztetése, kialakítása folyamatban van. Annak érdekében, hogy a belvárosi menetjegyiroda áthelyezett funkciót az utasok ismételten egy helyen elérhessék, a Nyugati pályaudvaron ideiglenes irodát hoznak létre várhatóan november elejétől.
- "Fentieket tetézi, hogy a vasúttársaság e lépésekről rendre utolsó pillanatban kiadott, zavaros közleményekben tájékoztatja az utazókat, nem hagyva szinte semmi időt sem a felkészülésre."
A MÁV-START minden esetben haladéktalanul tájékoztatja az utasokat az őket érintő lépésekről, ugyanakkor a tervezett intézkedésekről a megalapozott és elfogadott döntésig továbbra sem adunk ki információkat, hogy elkerüljük az indokolatlan találgatásokat.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság