Óriásplakát-tervező pályázat középiskolásoknak a vasúti átjárós balesetek megelőzése érdekében

2025. március 30. vasárnap, 11.07 / Utolsó módosítás: 2025. március 30. vasárnap, 11.16
Tervezz, rajzolj, pályázz és legyen tiéd az egyik óriásplakáthely a MÁV-csoport területén!
Plakáttervező pályázat - (Készítette: MÁV)

Budapest, 2025. március 30.  – Az idei évben március végéig már 13 ún. idegenhibás útátjárós baleset történt a KRESZ be nem tartása miatt. 2025-ben a figyelmetlen, szabályszegő autósok miatt 5 értelmetlen haláleset következett be. Ezért a MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak, amelynek témája a biztonságos közlekedés, célja pedig a közlekedők figyelemfelhívása arra, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. A pályázatra két kategóriában jelentkezhetnek a 14-20 év közötti középiskolás diákok. A pályázati kiírás szerint a digitális kategóriában elektronikus eszközzel készített plakáttervek, míg a kézzel készített kategóriában a szabadkézzel rajzolt pályaműveket várják a szervezők.

A MÁV hálózatán 2025-ben eddig 13 baleset történt vasúti átjáróban, amelyek során 5 ember életét vesztette, kettő súlyos, egy pedig könnyű sérüléssel járt (a tavalyi év azonos időszakában 12 baleset történt, 2 súlyos és 1 könnyű sérüléssel). A MÁV hibájából vasúti átjáróban 2009 óta, több mint másfél évtizede nem történt halálos baleset. A vasúttársaság arra kéri a közlekedőket, hogy a vasúti átjárót mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg.

A pályázat

A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!

Mindkét kategóriában hirdetünk első, második és harmadik helyezettet. A nyereménytárgyak mellé minden nyertesünk MÁV-csoportos és ORFK-OBB-s meglepetés ajándéktárgyakat rejtő hátizsákkal lesz gazdagabb. Az első helyezettek alkotásai óriásplakátokon jelennek meg a MÁV-csoport területén. 

A pályázattal kapcsolatos összes információ és a jelentkezés feltételei elérhetők  a honlapunkon:

Az ORFK-OBB közreműködésével a középiskolák diákjai megkapják az óriásplakát-tervező pályázat felhívását, amely így közvetlenül is eljuthatnak a pedagógusokhoz és a diákokhoz.

 

Háttér:

A MÁV a 2022 áprilisában „Érj haza biztonságban!” címmel elindított vasútbiztonsági kampány kezdete óta működteti a www.mavcsoport.hu/erjhaza oldalt.  Az oldalon elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó- és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg. A vasúti átjárós balesetek rendkívül magas száma miatt 2022. május 3-án a mozdonyvezetők nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz.

Tavaly nyáron újabb elemekkel bővítettük intenzív vasútbiztonsági kampányunkat a vasúti átjárókban történt balesetek számának csökkentése érdekében. Ezek egyike volt, hogy Härtlein Károly a BME Fizikai Intézet sokak által ismert mesteroktatójának közreműködésével, SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő rövidfilmekben hívtuk fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára. Az egyik videóban bemutattuk, hogy a vasúti járművek féktávolsága többszáz méter, ezért a vonatok hirtelen megállítása esélytelen. Számtalan baleset egyértelmű oka a „még átérek” látásmód, amikor a síneken átkelő gyalogos vagy autós rosszul méri fel a közeledő vonat sebességét és a vonat fékútját.

Egy idén februári, „Mozdonyvezető vagyok, és nyolc embert ütöttem el” című podcastünkben szintén szerepelt Härtlein Károly mesteroktató, aki Molnár Péter mozdonyvezetőnkkel közösen beszélgetett a vasút figyelmetlen közlekedőkre jelentett veszélyeiről, ugyancsak azzal a céllal, hogy a megfontolt, figyelmes közlekedés fontosságára emlékeztesse az autókat, kerékpárosokat, gyalogosokat, akár felnőttek vagy akár még fiatalok, gyerekek.

A tavalyi kampányakcióknak és többek között a videósorozatnak is köszönhetően a balesetmegelőzés terén végzett tevékenységéért a MÁV elnyerte „Az év közlekedésbiztonsági társadalmi felelősségvállalója 2024” címet.

 

A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • A jelzőlámpával, illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • A vasúti átjáróban és közvetlenül előtte tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!

Közlekedjünk körültekintően!

Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!

Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.

A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.

A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.

A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.

A tiltott helyen tartózkodás veszélyei

A vasúti közlekedés során az utasok kizárólag az utasforgalom részére kijelölt területeken tartózkodhatnak, amelyeket például a vonatjegy megvásárlásához, a várakozáshoz, a vonatra szálláshoz vagy az utazáshoz használhatnak. A tiltott helyen tartózkodás miatt bekövetkezett balesetek a vasúti utasforgalom részére kijelölt helyeken kívüli vasútüzemi területeken történnek (például a peronok mellett húzódó sínek, a nyílt vonal (pálya), a rendezőpályaudvarok vagy akár azok a figyelmeztető táblával ellátott szolgálati átjárók, amelyeket kizárólag vasúti alkalmazottak használhatnak).

A vasúti járműnek haladás közben jelentős légellenállást kell leküzdenie: a környezeti levegőt tolva maga előtt/mellett örvényhatással halad, amely berántja, vagy kilöki az azon a területen belül tartózkodó személyt. Ahol ez az örvényhatás már nem érvényesül, és biztonsággal lehet tartózkodni a haladó járművek mellett, azt nevezzük elsodrási határnak. Ezt a peronokon, utasforgalom részére megnyitott területeken a vasúti sínek mellett vastag fehér csík felfestésével, illetve piros térkő kialakítással jelölik meg. A MÁV kéri a közlekedőktől a szabályok betartását a további balesetek megelőzése érdekében.

Évente többen szenvednek súlyos égési sérüléseket, amikor vasútüzemi területen illegálisan felmásznak egy szerelvényre vagy a felsővezeték tartóoszlopára, és áramütést szenvednek. Sajnos időnként az izgalmas elfoglaltságnak tűnő szelfikészítés a vonat tetején halállal járhat. A szörnyű balesetekben jellemzően fiatalkorúak, gyermekek érintettek.

 

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére