Jelentősen javul a szolgáltatás színvonala a 80-as számú vasútvonalon

2016. május 11. szerda, 13.54
Az előadók: Tokaji Róbert, Horváth Zoltán és Ács Mónika

KÖZOP-2.5.0-09-11-2015-0004 Számú projekt

szolgáltatási színvonal javítás a 80-as számú vasútvonalon

Legalább másfél évtizedig is megőrizhető a 80-as számú vasútvonal most felújított Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti 42 kilométeres szakaszának műszaki állapota. A 14 milliárd forintos beruházás a Közlekedés Operatív Program keretében 85 százalékban európai uniós, 15 százalékban hazai forrásból valósult meg.

A 80-as számú, Budapest–Hatvan–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely fővonal Magyarország egyik kiemelt fontosságú vasúti viszonylata. Jelentősége nemcsak a regionális és a távolsági személyszállításban mutatkozik meg, hanem az áruszállításban is, mivel része a Spanyolországból kiinduló, Franciaországon, Olaszországon és Szlovénián át egészen Záhonyig tartó 6-os számú „Mediterrán” árufuvarozási folyosónak.

A 80-as számú vasútvonal egyik legforgalmasabb része a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások közötti 42 kilométeres szakasz, ahol az utóbbi években több helyen sebességkorlátozást kellett bevezetni, az engedélyezett tengelyterhelés pedig mindössze 210 kilonewton (kN) volt. Az uniós beruházási projektnek a vasúti pályakapacitásban jelentkező szűk keresztmetszetek felszámolása, a menetrendszerűség növelése, az engedélyezett tengelyterhelés emelése (210-ről 225 kN-ra), valamint a szolgáltatási színvonal javítása volt a célja.

A projekt keretében a nagygépes alépítmény megerősítés és komplett felépítménycsere mellett a hidak szigetelését, az útátjárók és a peronburkolatok felújítását, a leromlott állapotú felsővezeték-tartó oszlopok, illetve a biztosítóberendezési kábelek cseréjét is elvégezték. A pályaszakasz műszaki átadás-átvétele és sikeres forgalomba helyezése eredményeként a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások között a jobb vágány nyíltvonali szakaszain korlátozás nélkül 120 kilométer/órás sebességgel 225 kN tengelyterheléssel közlekedhetnek a vonatok. (Az újjáépített pályaszakasz egyébként – a vasúti al- és felépítmény teherbírása és vonalvezetése tekintetében – a 160 km/h sebességre is alkalmassá vált.)

A projekt legfontosabb eredménye, hogy az előírt karbantartások elvégzésével a vasúti pálya műszaki paraméterei legalább másfél évtizedig korlátozás nélkül fenntarthatók. A Közlekedés Operatív Program 2.5.0-09-11-2015-0004-es számú, 14 milliárd forintba kerülő projektje 85 százalékban európai uniós, 15 százalékban hazai forrásból valósult meg.

Budapest, 2016. május 11.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére