A Gazdaságfejlesztési Minisztérium támogatásával kiírt 2022. évi Informatikai Innovációs Díjra a MÁV-START, a START Europa nemzetközi ajánlatcsaláddal és a hozzá kapcsolódó elektronikus értékesítési rendszer átalakításával pályázott. A vasút versenyképességének javítása érdekében az évtized elejére szükségessé vált a korábbi ajánlat- és árrendszer átalakítása, kihasználva az új infokommunikációs technológiákat. A fejlesztés egyik fontos alapja volt, hogy elérhetővé vált a nemzetközi vasúti kínálat az online vasúti menetrendi és jegyértékesítési felületen, az ELVIRÁ-ban. Az új termékkel pedig az ország minden részéről megválthatók lettek a nemzetközi menetjegyek, és kifejezetten az online értékesítésre alakított ki új díjstruktúrát a vasútvállalat. Ezáltal a nemzetközi jegyek esetében is megjelent az online jegyvásárlás az ELVIRÁ-ban, a MÁV applikációban a hagyományos pénztári értékesítés mellett.
A MÁV-START 2020-ra fejlesztette ki az egyszerűen, akár online is megvásárolható kedvezményes nemzetközi díjterméket, melyet - egy egész országra kiterjedően - először 2020 júliusától lehetett megváltani osztrák célállomásokra Start Ausztria néven. Még abban az évben a decemberi menetrendváltástól hét országra terjedt ki a kedvezményrendszer, ekkortól már START Europa névvel hirdetik az új jegycsaládot. Külön figyelmet fordítottak a családos utazásokra, ezért a felnőttek kíséretében utazó gyermekek menetjegye számos európai országba mindössze 5 euróba kerül.
2022-től a START Europa ajánlatokat már Európa 15 országába kínálja a vasúttársaság. Már a legtöbb európai országba, valamint minden Magyarországot érintő éjszakai vonatra válthatnak menetjegyet, fekvő- vagy hálókocsijegyet az utasok akár Erdélybe, Nyugat-Európába vagy az Adriára. A járműfejlesztések mellett ennek is köszönhető, hogy a nemzetközi utazások tavaly meghaladták a 3,1 milliót, csaknem elérve a járványhelyzet előtti 2019-es szintet. A START Europa ajánlatokat 2022-ben az utazóközönség több mint fele (55%) osztrák úti célok elérésére vette igénybe. (15% német, 11% szlovák, 7% cseh, 7% román forgalomba).
A visszajelzések alapján kedvezően fogadták az utasok az új START Europa ajánlatokat, továbbá a gyermekeknek nyújtott kedvező jegyárat. Kiemelkedően sikeres a mobiltelefonos nemzetközi jegyvásárlás is. A gyors elterjedésben annak is szerepe volt, hogy a járványidőszakban az utasoknak fontossá vált a készpénz nélküli, pénztártól távoli jegyvásárlás és az érintésmentes jegykezelés. Az online értékesítés részaránya a START Europa ajánlatoknál mintegy 65 százalékot tesz ki, míg a MÁV-START nemzetközi jegyértékesítésében 52 százalékot.
Részletes tájékoztatás a nemzetközi kedvezménykonstrukcióról:
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/nemzetkozi-utazas/start-europa