A MÁV-START-nál dolgozó közfeladatot ellátó személy elleni erőszakos cselekedetek száma sokat csökkent az elmúlt pár évben, sajnos azonban 2023-ban 40 százalékos növekedés volt tapasztalható, tavaly 78 alkalommal szenvedtek el erőszakos támadást jegyvizsgálók. Az idén december közepéig 101 eset történt, ebből 59 alkalom tettlegesség, 39 tettleges becsületsértés, 2 esetben pedig 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett munkatársunk, egy esetben pedig életveszélyesen megfenyegették. A szóbeli fenyegetéseken túl többször előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző jegyvizsgálót, az agresszív utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, hanem lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót. A járatokon 1 esetben utastársukat bántalmazta egy jegy nélküli agresszív utas, míg 262 lopást regisztrált a vasúttársaság.
Idén támadás érte a MÁV-HÉV egyik járművezetőjét, egy utas a vállán megütötte. A HÉV-vonalakon rendészek látják el a személy- és vagyonvédelmi feladatokat. A MÁV-HÉV adatai alapján idén a legtöbb atrocitás a H8/H9-es vonalon történt, ezért ezen a vonalon jelentősen megnöveltük a rendészek létszámát. Társaságunk szoros együttműködésben áll az illetékes rendőrkapitányságokkal, a Készenléti Rendőrséggel és a kerepesi, valamint egy gödöllői illetékességű polgárőr szövetséggel.
A biztonság növelése érdekében számos állomásra és megállóhelyre térfigyelő kamerákat telepítettünk, és a jövőben is folytatjuk ezek telepítését. Emellett testkamerákat szereztünk be a HÉV rendészek számára, amelyek használata jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az intézkedés alá vont személyek együttműködőbbek legyenek, és csökkenteni tudjuk a fizikai és verbális erőszak előfordulásának lehetőségét.
A Volánbusz szolgálatban lévő kollégái 2024-ben 224 alkalommal kényszerültek különböző okokból rendőri segítséget kérni munkájuk végzése során. Ebből 116 esetben kifejezetten autóbusz-vezetők elleni szóbeli atrocitás vagy fizikai támadás miatt kellett a hatósághoz fordulniuk, és 8 esetben meg is sérültek a közfeladatot ellátó munkatársaink, további három esetben pedig az állomásokon szolgálatot teljesítő biztonsági őrök is. Csak decemberben 13 alkalommal inzultálták az autóbusz-vezetőket, további 7 esetben pedig egyéb okok – például egymással összeverekedő utasok – miatt vált szükségessé a rendőri beavatkozás.
Mindössze három nappal szenteste előtt egy utas azt sérelmezte, hogy az autóbusz-vezető lassan vezet és emiatt lekéste a csatlakozást. Leszálláskor verbálisan bántalmazta és négyszer arcon ütötte a munkáját végző és a forgalmi viszonyoknak megfelelően közlekedő járművezetőt. Novemberben egy hölgy vette zokon az autóbusz-vezető felszólítását arra vonatkozóan, hogy hagyja abba a szemetelést, és társával együtt tettlegesen torolta meg a jószándékú figyelmeztetést. Augusztusban egy utas sérelmezte a járművezető intézkedését, ezért ülőhelyéről felállva fenyegetőzött, leköpte és több alkalommal megütötte, illetve ököllel arcon ütötte a buszsofőrt. Emlékezetes az a nagy sajtónyilvánosságot kiváltó júniusi eset is, amelynek során egy utas csavarhúzóval szúrta lábon az autóbusz-vezetőt. Hasonló esetekben természetesen mind a munkavállaló, mind a Volánbusz kötelező jelleggel feljelentést tesz, és a társaság folyamatosan igyekszik nyomatékosítani: a munkatársaival szembeni agresszió soha nem marad következmények nélkül!
Legtöbbször az utazási jogosultságok ellenőrzésekor alakulnak ki konfliktusok, amikor az utazni szándékozó személynek nincs menetjegye vagy nem a megfelelő menetjeggyel rendelkezik, és azt a helyszínen sem kívánja megvásárolni. Sokszor különösebb indok sem kell hozzá, többen ok nélkül, vagy ittasan, tudatmódosító szerek által befolyásolt állapotban zaklatják a járművezetőket és akár a többi utast is. A bántalmazó és garázda viselkedés a fizikai sérülések mellett lelki traumát okoz az áldozatoknak, és az utasok biztonságérzetét is rontja.
A fedélzeti-, állomási- és testkamerák segítségével, továbbá a rendőrség hathatós együttműködésének köszönhetően sikerül elfogni az elkövetőket, akiket akár gyorsított eljárással is felelősségre vonnak. A jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után. A MÁV-csoport célja, hogy kollégái biztonságban végezhessék a munkájukat és egyetlen bűncselekmény se maradjon jogkövetkezmény nélkül.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság