A 375 új jegykiadó automatából 275 kártyás és készpénzes, míg 100 kizárólag bankkártyás fizetésre alkalmas. A fejlesztésnek köszönhetően a készülékek száma több mint háromszorosára emelkedik. Lényegesen nőni fog az automatával ellátott állomások száma. Ennek eredményeképpen mind Budapesten, mind az agglomerációban egységes, modern flotta áll majd az utasok rendelkezésére.
Az új berendezések üzembeállítását megelőzően a meglévő 178 automata is megújult. Június 30-áig karbantartást követően mindegyik frissült a MÁV Szolgáltató Központ által fejlesztett jegyértékesítő (JÉ) szoftverrel. Az elővárosból leszerelt eszközök új helyszínekre, jellemzően a nagy utasforgalmú vidéki állomásokra és megyeszékhelyekre, valamint a balatoni vonalakra és a frissen indult Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train vonalára kerülnek.
A korszerűsítés mellett a forgalmas állomásokon a sorban állások kiváltása a cél, de a vasúti szolgáltatás hatékonyságát is kedvezően befolyásolja, ha minden utas már megváltott jeggyel száll vonatra. A korábbiaknál strapabíróbb, korszerűbb berendezések rongálásbiztosak, antigraffiti-bevonattal rendelkeznek és időjárásállóak is.
Az automatákból értékesített jegyek száma folyamatos növekedési tendenciát mutat, ami az újonnan üzembe helyezett berendezések számának növekedésével várhatóan felgyorsul. 2021-ben már a jegyek 12,5 százalékát jegykiadó automatákból, 47,9 százalékát jegypénztárban, 29,3 százalékát pedig online (webes felületen vagy a MÁV applikáción keresztül) veszik az utasok.
Az új automaták próbaüzeme 2021. április végén kezdődött meg a Keleti és a Nyugati pályaudvaron. Összesen 13 készülék utasforgalmi tesztelése zajlott. Az utasok visszajelzéseit a jegyértékesítési folyamat végén felugró QR-kóddal elérhető online felhasználói elégedettségi kérdőívben lehetett rögzíteni. Májusban átfogó kutatás is készült a jegyautomatákat használók tapasztalatairól, nehézségeiről, javaslatairól. Mindezek figyelembevételével zajlanak az alkalmazás további fejlesztései.
A korszerűbb automatapark növeli a szolgáltatási színvonalat és kedvezőbb feltételek mellett üzemeltethető. Mindemellett számos más újítás is szerepel a MÁV-START jegyértékesítési fejlesztései között. Hamarosan megtörténik az e-nyugta bevezetése, amely lehetővé teszi, hogy a papírfelhasználás csökkentése érdekében az utasok a jegyek mellé kötelezően kiadott nyugtát elektronikus úton érjék el. A felhasználói igényeknek megfelelően még az idén megvalósul az a fejlesztés, ami lehetővé teszi a kedvezmények százalék alapján történő előválasztását, segítve ezzel a kedvezményrendszert nem ismerő utasok vásárlásait. A jövő év eleji tram-train zónás termékek bevezetése eredményeként pedig elérhetővé válnak a helyi közlekedési bérlettermékek a jegykiadó automatákon.
Háttérinformáció:
A vasúttársaság az első automatákat 2002-ben állította forgalomba, a jelenlegiek első példányait 2013-ban. A MÁV-START új internetes jegyvásárlási felületének fejlesztését a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. végezte, csakúgy, mint az új típusú jegykiadó automaták integrációját a JÉ-rendszerhez. Ennek eredményeként tavaly októberben megjelentek az első technológiailag is megújított JÉ-s automaták, melyekhez az új típusok most csatlakoznak.
A MÁV-Volán-csoport jegyértékesítési (JÉ) rendszere a magyarországi közösségi közlekedés legtöbb értékesítési csatornával bíró, legszélesebb kínálatot nyújtó jegyértékesítési felülete. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre több platformon és funkcióval áll az utasok rendelkezésére. A MÁV-START értékesítésének összes csatornáját kiszolgáló JÉ-ből az indulása óta több mint 240 millió díjterméket értékesítettek, több mint bruttó 184 milliárd forint értékben, amely jól mutatja a rendszer súlyát és szerepét a hazai közlekedésben. 2021-ben megkezdődik a JÉ rendszer kiterjesztése a Volánbuszra is, így az utasok egységes felületen, egyszerűbben tudják majd megváltani menetjegyeiket és bérleteiket – legyen szó akár buszos, akár vasúti közlekedésről.