Projekt címe: Szeged–Hódmezővásárhely tram-train rendszer – járműbeszerzés
Kedvezményezett neve: MÁV-START Zrt.
Támogatási összeg: 21.276.000.000 Ft
Támogatás mértéke: 100% (IKOP)
Projekt azonosító száma: IKOP-3.2.0-15-2017-00026
Projekt tervezett fizikai befejezése: 2023. 12. 31.
A Szeged – Hódmezővásárhely tram-train közlekedtetés megvalósításának elsődleges célja a Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése, ezáltal vonzó és biztonságos alternatíva kialakítása az egyéni gépjárműforgalommal szemben, amely a közösségi közlekedést és személygépjárműveket használók egymáshoz viszonyított aránya negatív tendenciájának megállítását, a közösségi közlekedéssel utazók számának növekedését eredményezheti. A projekt célja – a fentieken túl - Szeged és Hódmezővásárhely belvárosának közvetlen kötöttpályás összekötése. A projekt teljes mértékben illeszkedik az IKOP 3.2.0-15 prioritás célkitűzéseihez.
A tram-trainnel kapcsolatos hírekért, legfrissebb információkért, valamint az aktuális menetrendekért kattintson a vasútvillamos rendszeresen frissülő aloldalára!
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START Zrt. 2017. november 24-én kötötte meg a Támogatási Szerződést, azt követően, hogy vasútvillamos járművek beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás eredményesen lezárult. A 17,62 milliárd forint értékű támogatási szerződés 8 darab új, hibrid vasútvillamos jármű beszerzésére és az ehhez kapcsolódó feladatok ellátására, továbbá a vasútvillamos projekthez kapcsolódóan a szegedi tram-train karbantartó bázis létesítéséhez szükséges padlóalatti kerékpáreszterga berendezés beszerzésére biztosít forrást. A vasútvillamos járművek fajlagos beszerzési ára 6,395 millió euró/jármű. A 8 db tram-train jármű szállítási terjedelme tartalmazza az üzemeltetési készletet és az oktatások költségét is. A megkötött támogatási szerződés 2022. 07. 26-án aláírt módosítása alapján a megítélt támogatás összege 21,276 milliárd forintra változott.
A vasúti járműfejlesztési programokat az EU Bizottság a kohéziós alap forrásainak bevonásával támogatja, elismerve a szektor korlátozott bevételtermelő képességét és alulfinanszírozottságát.
Modern, praktikus, biztonságos
A vasútvillamos szolgáltatás lebonyolításához – az eredeti projekt keretében – 8 db új jármű beszerzésére került sor, amely járműveket a svájci Stadler AG cégcsoportba tartozó, a spanyolországi székhelyű Stadler Rail Valencia S.A.U. gyáregysége készítette el.
A vasútvillamosok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, fedélzeti WiFi mobilinternet kapcsolattal, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas 230 V AC hálózati és 5 V DC USB csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek. A dízel-villamos hibrid vasútvillamos 216 férőhelyes járművek, multifunkcionális terei négy darab kerekes székes utas, illetve 8 db kerékpár vagy 4 darab babakocsi szállítására alkalmasak. A járművek nagyszélességű feljáró terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 4-4 darab széles, kétszárnyú feljáró ajtót alakított ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a nagyrészben alacsonypadlós felépítés is.
A CityLink családba tartozó vasútvillamosok járművek a legfrissebb biztonsági szabványok szerint készülnek (a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, rozsdamentes acélból készített kocsiszekrényekkel).
Vasútvillamos a közlekedésben
A vasútvillamos szolgáltatás Szeged Nagyállomás és Hódmezővásárhely Nagyállomás között érhető el.
Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig, ahol a kivitelezés részeként 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót is kialakítottak.
Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállítják az utasokat.
A vasútvillamos projekt műszaki elemei
A vasútvillamos projekt részeként MÁV-START Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következők:
- 8 darab hibrid (dízel-villamos) üzemű vasútvillamos jármű beszerzése;
- Szeged Rendező állomáson megépülő új vasútvillamos karbantartó bázishoz új padlóalatti vasútijármű kerékpáreszterga berendezés beszerzése.
A vasútvillamos projekt részeként NIF Zrt. beruházásában megvalósuló műszaki elemek a következők:
- Szeged, Rókus pu. villamosmegállótól a 135-ös számú vasútvonalig 1,5 km hosszú, egyvágányú villamospálya építése;
- a 135-ös számú vasútvonalon a vasútvillamos viszonylathoz szükséges kapacitásbővítés második vágányok létesítésével (2 helyszínen, összesen kb. 8 km hosszon);
- Hódmezővásárhelyi Népkert állomástól új, 3,3 km hosszú egyvágányú villamosvonal építése két forgalmi kitérővel, 3 megállóhellyel. A hódmezővásárhelyi városi villamospályán a villamos felsővezeték létesítése (600 V DC), és Hódmezővásárhelyen új áramellátó létesítése a villamos vonal megtáplálására. Kényelmes és akadálymentes villamosmegállók létesítése ráhordással, környezetrendezéssel;
- járműtelep létesítése Szeged Rendező állomáson az új vasútvillamos járművek karbantartásához és javításához.
TramTrain – vasútvillamos műszaki adatai
A Stadler Rail Valencia S.A.U. által gyártott, CityLink járműcsaládba tartozó Szeged-Hódmezővásárhelyi hibrid vasútvillamos járművek főbb műszaki paraméterei a következők:
A jármű hosszúsága: 37,2 m
Maximális szélessége: 2650 mm
Maximális magassága (leengedett áramszedővel): 3943 mm
A jármű önsúlya: 69,7 tonna
92 ülőhely (16 felhajtható üléssel)
216 utas
A jármű 2 db többcélú utastereiben összesen 4 db kerekesszékkel közlekedő utas, illetve 8 db. kerékpár szállítható.
Oldalanként 4-4 (összesen 8 darab) dupla lengő-toló feljáróajtó, szimmetrikus elrendezésben.
360 és 600 mm belépési magasság, igazodva a városi sk+30 cm és a nagyvasúti sk+55 cm peronokhoz.
360 mm beszálló magasságú peronok esetében 1 db/peron, 600 mm beszálló magasságú peronok esetében 2 db/peron kimozduló lépcsővel rendelkezik az utasok felszállásának megkönnyítése és az esélyegyenlőség biztosítása érdekében.
A kerekesszékkel közlekedő mozgássérült utasok akadálymentes bejutása a jármű többcélú utastereibe mind a városi sk+30 cm, mind a nagyvasúti sk+55 cm peronok esetében is.
Kerékátmérő új állapotban 720 mm, kopottan 640 mm
Névleges beépített villamos vontató motor teljesítmény: 4X145 kW
Névleges dízelmotor teljesítmény: 2X390 kW
Legnagyobb engedélyezett sebesség nagyvasúti üzemmódban: 100 km/h, városi villamos üzemmódban 50 km/h.
Legkisebb bejárható ívsugár 22 m (kis sebességnél).
A jármű teljesíti az EN15227 szerinti C-III-as ütközésvédelem és DIN 5566-3 szerinti láthatóság (1200mm @300m) követelményeket.
A jármű felépítéséből adódóan könnyűszerkezetes, karbantartást nem igénylő felépítéssel rendelkezik; duplex nagy szilárdságú, rozsdamentes acélból készült kocsiszekrényekkel.
Alkalmas 2 db azonos típusú vasútvillamos jármű szinkronüzemének megvalósítására.
A projekt megvalósítása ütemezetten haladt, valamennyi jármű megérkezett, a járművek megkapták a közlekedéshez szükséges valamennyi engedélyt.
A Szeged-Hódmezővásárhely tram-train rendszer továbbfejlesztése és az utasigények teljeskörű kiszolgálása érdekében a Kormány további 4 db jármű beszerzésével bízta meg a MÁV-START Zrt-t. Az opciós beszerzés hazai forrásból kerül megvalósításra.