Egyre fontosabb szempont a vonatokon a wifi, amit az alapszolgáltatásokon felül díjmentesen vehetnek igénybe az utasok
A MÁV-START 2013 márciusában vezette be az ingyenes fedélzeti wifi internetelérést az elővárosi és egyes távolsági vonalakon. Az utasok rendkívül kedvezően fogadták az alapszolgáltatás részét nem képező kezdeményezést, hiszen az okoskészülékek rohamos terjedésével egyre többen töltötték az utazást netezéssel. Az elmúlt csaknem 10 évben robbanásszerűen nőtt ez az igény. Ez az internetszolgáltatók számára is nagy kihívás, főleg egy vonaton, ami jeladóról jeladóra vándorol, de az is gyakran előfordul, hogy egy zsúfolt járaton mindenki egyszerre szeretné használni a szolgáltatást.
A kiszámíthatatlan és folyamatosan változó gazdasági, társadalmi, valamint környezeti hatásokhoz való alkalmazkodás, illetve azoknak való megfelelés nagy kihívás elé állítja a közszolgáltatást ellátó vasúttársaságot. Az alapszolgáltatások felett az utasok kényelmi igényeinek is igyekszik megfelelni. A gyorsaság, kiszámíthatóság, biztonság mellett ugyanis a kényelem is olyan tényező, ami a legzöldebb távolsági közlekedési mód versenyképességét erősíti. Az internetelérés pedig sokaknak az utazási idő minőségi eltöltését jelenti, ami az egyik legfontosabb érv lehet az autózással szemben.
Annak érdekében, hogy az utazóközönség még szélesebb körének legyen elérhető ez a szolgáltatás folyamatos fejlesztések szükségesek. 2021 és 2022-ben a 4G rendszerre történő átálláshoz a routerek beszerelése folyamatosan zajlik, beépítésük az év végéig megvalósul. Jelenleg 1160 vasúti kocsiban elérhető már a fedélzeti wifi szolgáltatás, ami az év végéig tovább bővül. A jövőben pedig további routerek beszerzését tervezzük. A szolgáltatás elsősorban nemzetközi, valamint belföldi IC-járatok útvonalán, továbbá az elővárosi forgalomban közlekedő járműveken található meg. Természetesen a MÁV-START által biztosított műszaki paraméterek mellett az internetszolgáltatók hálózata is megfelelően kell, hogy működjön. Esetlegesen azonban előfordulnak hálózati problémák. Erre a közelmúltban is voltak példák. A vasútársaság vagy az utasok által jelzett hálózati hibákról, hiányosságokról minden esetben haladéktalanul értesítettük a szolgáltatót.
2021-ben csaknem 450 ezer alkalommal vették igénybe utasaink a díjmentes fedélzeti wifi szolgáltatást. A sávszélesség a hírportálok, közösségi oldalak, levelező rendszerek megtekintését teszi lehetővé, elősegítve a kikapcsolódást, a tájékozódást vagy épp a tanulást, munkavégzést. Az utazóközönség több mint fele a különféle közösségi média oldalakon olvasgat, ezt követik a kereső oldalak, illetve a videómegosztó tartalmak. A wifi szolgáltatás fejlesztésének lehetőségét folyamatosan vizsgáljuk. Annak érdekében, hogy még többen válasszák a vasutat, a gyorsaság, megbízhatóság, biztonság és tisztaság mellett a kényelem, illetve a minőségi időtöltéshez kapcsolódó alapfeltételek fejlesztése is szükséges.