Történetünk
1948. november 24-én jött létre a mai Utasellátó szervezet jogelődje, az Utasellátó Nemzeti Vállalat. 2020-ban a MÁV-START keretén belül működő Utasellátó Igazgatóság újjászerveződött. Napjainkban több mint 400 kolléga dolgozik azon, hogy a lehető legjobb vendéglátási szolgáltatást tudják biztosítani az utasok számára az étkező-, bisztró-, háló- vagy fekvőhelyes kocsival közlekedő vonatokon és két budapesti helyszínen is.
A második világháború jelentős változást hozott a vasúti vendéglátásban. A háború befejezése után az ismert történelmi változások mentén az utasellátás is átalakult, állami keretek között végzett tevékenységgé vált. A háborúban a vasúti járműpark jelentős része tönkrement, és az új történelmi helyzet következtében a korábbi üzemeltetési szerződések is érvényüket vesztették a háló- és étkezőkocsi-szolgáltatást korábban biztosító nemzetközi társasággal, a CIWLlel (Compagnie Internationale des Waggons Lits), valamint az állomási vendéglátó egységeket működtető helyi vállalkozókkal.
A szocialista államok többségében önálló vállalatok alakultak az utasellátás feladatainak megoldására. Így volt ez hazánkban is, amikor is 1948. november 24-én megalapították az Utasellátó Nemzeti Vállalatot, amely a mai Utasellátó jogelődjének tekinthető. Az Utasellátó a szocializmus évtizedeiben az ország legnagyobb vendéglátóipari vállalatává nőtte ki magát, forgalmát és hálózatát tekintve is. Ez annak volt köszönhető, hogy a vasúti vendéglátás mellett a vállalat az autóbusz- és hajóállomásokon, valamint a hajók és a MALÉV-repülők fedélzetén is tevékenykedett, így nemzetközi színtéren is vitte a magyar gasztronómia hírnevét.
Az Utasellátó a Budapest–Bécs között közlekedő szárnyashajón, a Budapest–Passau viszonylatú, Donauprinzessin nevű luxusszállodahajón is megjelent, sőt a bécsi hajóállomáson működő Tegetthoff étterem konyháját is az állami vállalat üzemeltette. Sorra nyíltak a modernnek számító Utasellátó éttermek, bisztrók, büfék az ország számos településén. A vállalat első 25 évében a földi vendéglátó egységek száma megszázszorozódott, 1973-ban 780 Utasellátó- üzlet működött országszerte.
A vállalat az 1960–1970-es években a különféle, egyedi csomagolással rendelkező árucikkekről (csokoládék, üdítők), valamint az állomási mozgó büfékről és a szinte minden üzleten és használati tárgyon megjelenő ikonikus szárnyas logóról vált széles körben ismertté.
Az 1960-as évek végén üzembe helyezték az állomási étel- és italautomatákat, amelyeket a budapesti pályaudvarokon, a forgalmas vidéki vasútállomásokon, valamint a legnagyobb forgalmat bonyolító fővárosi aluljárókban és egyéb népszerű helyszíneken, például a Budapesti Nemzetközi Vásár területén helyeztek el. A széles termékkörrel rendelkező automatákból 300 db üzemelt az országban.
Az Utasellátó Vállalat kinőtte az utasvendéglátás kereteit, és a különféle parlamenti fogadások, nagyobb állami rendezvények gasztronómiai részét is bonyolította. Üzemeltette az országházi büfét, sőt 1986-ban a cég elnyerte az első magyarországi Forma–1-es futam teljes vendéglátásának jogát is. Mindeközben fejlődött az utasellátási célú járműpark is. Az ötvenes évek elején új háló- és étkezőkocsik beszerzése halaszthatatlan feladattá vált. A Dunakeszi Vagongyárban 1951-ben készült 7 db fülkénként kétágyas, valamint 4 db fülkénként háromágyas hálókocsikat 1952 februárjában helyezték üzembe, az első két prototípus jármű pályaszáma WL 350 és WL 351-es volt.
A hatvanas évek végére a járműállomány részét képezte 30 db étkezőkocsi; 40 db hálókocsi; 40 db büfékocsi; valamint 20 db Bahvé, azaz büféfülkés kocsi. A hetvenes és a nyolcvanas években további, többségében NDK-gyártású háló- és étkezőkocsival bővült a járműállomány.
A rendszerváltás után, az 1990-es évek elején elkezdődött az Utasellátó működési formájával és feladatkörével kapcsolatos, évtizedeken át tartó, vissza-visszatérő út és szerepkeresési folyamat. Az Utasellátó Vállalat a MÁV szervezetében, Utasellátó és Idegenforgalmi Igazgatóságként működött tovább. 1991-től megkezdődött a kisüzletek előprivatizációja, és 1993-ban kiszervezték az úgynevezett állószolgálatot: a legforgalmasabb állomási éttermek haszonélvezeti jogát külső vállalkozás, a Resti Kft. nyerte el. A MÁV-on belül működő utasellátó tevékenységi köre ettől kezdve kizárólag a mozgószolgálat, vagyis a fedélzeti vendéglátás lett, de az étkező- és bisztrókocsik üzemeltetését úgynevezett haszonbéresek végezték, akik pályázat útján nyerték el az üzemeltetési jogot.
Az Utasellátó szervezet 1996-ban kivált a vasúttársaságból: a MÁV Rt. megalapította a rendszerváltás előtti Utasellátó Vállalat jogutódjának számító MÁV Utasellátó Rt.-t. Ez alapításakor az étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsik üzemeltetését látta el. Ebben az időszakban történt meg az utasellátási célú járműpark jelentős korszerűsítése, amikor is a MÁV a spanyolországi CAF gyártól 6 db légkondicionált háló-, 9 db fekvőhelyes és szintén 9 db étkezőkocsit vásárolt. Szintén a kilencvenes évek közepén történt meg a németországi DWA-gyárból 10 db étkező-bisztrókocsi beszerzése is. A CAF és DWA-járművek a mai napig meghatározó tagjai az Utasellátó-járműállománynak.
A 2003-ig létező MÁV Utasellátó Rt. időszakában a fedélzeti vendéglátási szolgáltatások biztosítása mellett a több lábon állásra is történtek kísérletek. Ilyen volt a társaság tulajdonaként megalakult Rail-Bus Kft. által elindított, kisbuszokkal végzett személyszállítás a vasútállomások és az utasok által megadott célpontok között. Ezt egészítette ki a néhány évvel később bevezetett Rail-Taxi szolgáltatás, melynek lényege, hogy a vonatszemélyzetnél előrendelést leadó utasokat a peron végénél várta a Főtaxi. 1998-ban megnyílt az U-Tours nevű utazási iroda is, amely külföldi és belföldi program- és utazásszervezéssel, valamint szállásközvetítéssel foglalkozott. 2003-ban megtörtént az Utasellátó tevékenység visszaintegrálása a MÁV Rt. Személyszállítási
Üzletágába. Innen – a MÁV-START Zrt. 2007-es megalakulása révén – a személyszállító vasúttársaság szervezetébe került át. A 2010-es években a járatszám és a személyi állomány is lecsökkent, így az újabb évtized elején döntést kellett hozni az utasellátási tevékenység további sorsáról.
Újjászervezés, megújulás
Fontos és jó döntésnek bizonyult, hogy hosszú idő után, 2019-ben újjászervezte a MÁV-START a vasúti vendéglátásért felelős Utasellátót, ennek eredménye az a magas szintű ellátás, amit az utasok a MÁV-START belföldi és nemzetközi szerelvényein, illetve a saját üzemeltetésben lévő úgynevezett földi vendéglátóhelyeken napjainkban tapasztalhatnak. 2020. június 1-jétől önálló szervezeti egységként az Utasellátó Igazgatóság foglalkozik a vasúti vendéglátási szolgáltatások tervezésével, szervezésével és napi szintű megvalósításával, azzal a céllal, hogy az utazási élmény fokozásán keresztül, az utazást kiegészítő szolgáltatások biztosítása révén hozzájáruljon a vasúti személyszállítás versenyképességének növeléséhez.
Programok a Keleti pályaudvaron
Október 26-án, szombaton, 10-től 18 óráig várjuk a Keleti pályaudvar 6. vágányán az érdeklődőket az Utasellátó működése során forgalomba állított étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsikkal. A különleges szerelvények megtekintése mellett, most a régi idők és a jelenkor szolgáltatásit is kipróbálhatják a látogatók, a korszakoknak megfelelő, tradicionális étel- és italválasztékkal várjuk a vendégeket. A rendezvény teljes ideje alatt lehetőség lesz a fizetős vendéglátási szolgáltatások igénybevételére. A Lotz-teremben bemutatjuk a vasúti vendéglátás képes történetét, Magyarország egyedülálló vendéglátási márkájának fejlődését az 50-es évektől napjainkig.
A főbb programok mellett arcfestéssel, halloween fotófallal, valamint kézműves foglalkoztatóval várjuk a családokat este 6 óráig. A Lotz-teremben rágcsálnivalókat, az elmaradhatatan csokirólót, frissítőket, teát, kávét vásárolhatnak az Utasellátó zsúrkocsiján.
Időpont: 2024.10.26-án, szombaton 10 óra és 18 óra között
A Keleti pályaudvar 6. vágányán az egyedi, különleges összeállítású szerelvényeket, többek között az Utasellátó eddigi működése során használt étkezőkocsikat tekinthetik meg. Az idei évben különleges programmal várjuk a vendégeket egy retró DWA étkezőkocsi fedélzetén: az esemény alkalmából a napi forgalomban közlekedő étkezőkocsik kínálatának egyes fogásai ételkóstoló jelleggel kipróbálhatók. A kóstolóprogramban szereplő ételek az étkezőkocsikon felszolgált adagok egyharmadát teszik ki. A WLS 053-as kormányzati poggyászkocsin pedig megismerkedhetnek az érdeklődők a kormányzati utazások történetével egy nagyjából húszperces előadás keretében. A bemutató regisztrációhoz kötött, melyre az esemény helyszínén, kollégánknál a kocsinál tudnak jelentkezni az érdeklődők.
További programok:
- ingyenes kézműves foglalkozások: arcfestés, halloween fotófal, gyermekfoglalkoztató
Az eseményen fotó- és videófelvétel készül!
Az Utasellátó Napján az alábbi összeállítású szerelvény tekinthető meg:
431 sorozatú villanymozdony |
Felújított DWA étkező-bisztrókocsi |
Retró DWA étkező-bisztrókocsi |
Felújított CAF étkezőkocsi |
Retró CAF étkezőkocsi |
IC+ ARmz bisztrókocsi |
Retró IC2G étkező-bisztrókocsi |
Rába Apee komfortkocsi |
CAF Bcmz fekvőhelyes kocsi |
CAF WLABmz hálókocsi |
Rába Bc fekvőhelyes kocsi |
Görlitz WLAB hálókocsi |
Kormányzati WLS szalonkocsi |
Kormányzati WLS poggyászkocsi |
Fizetős vendéglátás az étkező- és bisztrókocsikon:
- IC+ ARmz bisztrókocsi kínálat
- Modern étkezőkocsi étlap
- Retró étkezőkocsi étlap
- InterCity étkezőkocsi étlap
- Ételkóstoló kínálata
- Kormányzati WLS szalonkocsi étlap
Felhívjuk figyelmüket, hogy az étkezőkocsikban és a bisztrókocsiban a rendelésfelvétel 17:30-ig lehetséges!
A Lotz-teremben bemutatjuk a vasúti vendéglátás ikonikus szervezetének képes történetét. A tablókon megtalálható képeken keresztül újra átélhetik az 50-es évektől napjainkig történt eseményeket, végigkövethetik Magyarország egyedülálló vendéglátási brandjének fejlődését.
Térképes kincskeresés - pontról pontra a Keletiben
A gyermekeket és családjukat játékos kincskeresésre várja a MÁV a Keleti pályaudvar körül. A programban díjtalanul vehet részt minden látogató, az ifjú kalandoroknak mindösszesen a kincskereső térképeket kell átvenniük a Lotz-teremben. A feladatuk nem kisebb, mint körbejárni az épületet és felfedezni minden eldugott, játékban érintett szegletet. A sikeres kincskeresők ajándékban részesülnek!
A kincskeresés október 26-án 9:00-11:00-ig, majd 14:00-16:00-ig tart.
Járműbemutató a 6. vágányon
Jelenleg naponta 107 vonat közlekedik étkezőkocsival vagy bisztrókocsival, ezek közül 19 nemzetközi, a többi belföldi járat. Az idei nyári szezonban kiteljesedett a szolgáltatási paletta, elérte a tetőpontját a hálózat, évtizedes távlatban most közlekedik a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással. A rendezvény alatt különleges szerelvényösszeállításban tekinthetik meg az Utasellátó egykoron, illetve a mai napig forgalomban lévő étkező-és bisztrókocsijait.
Az Utasellátó Napján az alábbi összeállítású szerelvény tekinthető meg:
431 sorozatú villanymozdony |
Felújított DWA étkező-bisztrókocsi |
Retró DWA étkező-bisztrókocsi |
Felújított CAF étkezőkocsi |
Retró CAF étkezőkocsi |
IC+ ARmz bisztrókocsi |
Retró IC2G étkező-bisztrókocsi |
Rába Apee komfortkocsi |
CAF Bcmz fekvőhelyes kocsi |
CAF WLABmz hálókocsi |
Rába Bc fekvőhelyes kocsi |
Görlitz WLAB hálókocsi |
Kormányzati WLS szalonkocsi |
Kormányzati WLS poggyászkocsi |