Utasellátó nap a Keletiben - Ünnepeljünk együtt!

2023. november 27. hétfő, 15.36 / Utolsó módosítás: 2024. október 24. csütörtök, 07.11

Történetünk

utasellato_eletkepek1948. november 24-én jött létre a mai Utasellátó szervezet jogelődje, az Utasellátó Nemzeti Vállalat. 2020-ban a MÁV-START keretén belül működő Utasellátó Igazgatóság újjászerveződött. Napjainkban több mint  400 kolléga dolgozik azon, hogy a lehető legjobb vendéglátási szolgáltatást tudják biztosítani az utasok számára az étkező-, bisztró-, háló- vagy fekvőhelyes kocsival közlekedő vonatokon és két budapesti helyszínen is. 

 

 

A második világháború jelentős változást hozott a vasúti vendéglátásban. A háború befejezése után az ismert történelmi változások mentén az utasellátás is átalakult, állami keretek között végzett tevékenységgé vált. A háborúban a vasúti járműpark jelentős része tönkrement, és az új történelmi helyzet következtében a korábbi üzemeltetési szerződések is érvényüket vesztették a háló- és étkezőkocsi-szolgáltatást korábban biztosító nemzetközi társasággal, a CIWLlel (Compagnie Internationale des Waggons Lits), valamint az állomási vendéglátó egységeket működtető helyi vállalkozókkal.

A szocialista államok többségében önálló vállalatok alakultak az utasellátás feladatainak megoldására. Így volt ez hazánkban is, amikor is 1948. november 24-én megalapították az Utasellátó Nemzeti Vállalatot, amely a mai Utasellátó jogelődjének tekinthető. Az Utasellátó a szocializmus évtizedeiben az ország legnagyobb vendéglátóipari vállalatává nőtte ki magát, forgalmát és hálózatát tekintve is. Ez annak volt köszönhető, hogy a vasúti vendéglátás mellett a vállalat az autóbusz- és hajóállomásokon, valamint a hajók és a MALÉV-repülők fedélzetén is tevékenykedett, így nemzetközi színtéren is vitte a magyar gasztronómia hírnevét.

Az Utasellátó a Budapest–Bécs között közlekedő szárnyashajón, a Budapest–Passau viszonylatú, Donauprinzessin nevű luxusszállodahajón is megjelent, sőt a bécsi hajóállomáson működő Tegetthoff étterem konyháját is az állami vállalat üzemeltette. Sorra nyíltak a modernnek számító Utasellátó éttermek, bisztrók, büfék az ország számos településén. A vállalat első 25 évében a földi vendéglátó egységek száma megszázszorozódott, 1973-ban 780 Utasellátó- üzlet működött országszerte.

x20249264_debrecen_03.jpg

A vállalat az 1960–1970-es években a különféle, egyedi csomagolással rendelkező árucikkekről (csokoládék, üdítők), valamint az állomási mozgó büfékről és a szinte minden üzleten és használati tárgyon megjelenő ikonikus szárnyas logóról vált széles körben ismertté.

Az 1960-as évek végén üzembe helyezték az állomási étel- és italautomatákat, amelyeket a budapesti pályaudvarokon, a forgalmas vidéki vasútállomásokon, valamint a  legnagyobb forgalmat bonyolító fővárosi aluljárókban és egyéb népszerű helyszíneken, például a Budapesti Nemzetközi Vásár területén helyeztek el. A széles termékkörrel rendelkező automatákból 300 db üzemelt az országban.

Az Utasellátó Vállalat kinőtte az utasvendéglátás kereteit, és a különféle parlamenti fogadások, nagyobb állami rendezvények gasztronómiai részét is bonyolította. Üzemeltette az országházi büfét, sőt 1986-ban a cég elnyerte az első magyarországi Forma–1-es futam teljes vendéglátásának jogát is. Mindeközben fejlődött az utasellátási célú járműpark is. Az ötvenes évek elején új háló- és étkezőkocsik beszerzése halaszthatatlan feladattá vált. A Dunakeszi Vagongyárban 1951-ben készült 7 db fülkénként kétágyas, valamint 4  db fülkénként háromágyas hálókocsikat 1952 februárjában helyezték üzembe, az első két prototípus jármű pályaszáma WL 350 és WL 351-es volt.

A hatvanas évek végére a járműállomány részét képezte 30 db étkezőkocsi; 40 db hálókocsi; 40 db büfékocsi; valamint 20 db Bahvé, azaz büféfülkés kocsi. A hetvenes és a  nyolcvanas években további, többségében NDK-gyártású háló- és étkezőkocsival bővült a járműállomány.

WRm 029 étkezőkocsi

A rendszerváltás után, az 1990-es évek elején elkezdődött az Utasellátó működési formájával és feladatkörével kapcsolatos, évtizedeken át tartó, vissza-visszatérő út és szerepkeresési folyamat. Az Utasellátó Vállalat a MÁV szervezetében, Utasellátó és Idegenforgalmi Igazgatóságként működött tovább. 1991-től megkezdődött a kisüzletek előprivatizációja, és 1993-ban kiszervezték az úgynevezett állószolgálatot: a legforgalmasabb állomási éttermek haszonélvezeti jogát külső vállalkozás, a Resti Kft. nyerte el. A MÁV-on belül működő utasellátó tevékenységi köre ettől kezdve kizárólag a mozgószolgálat, vagyis a fedélzeti vendéglátás lett, de az étkező- és bisztrókocsik üzemeltetését úgynevezett haszonbéresek végezték, akik pályázat útján nyerték el az üzemeltetési jogot.

Az Utasellátó szervezet 1996-ban kivált a vasúttársaságból: a MÁV Rt. megalapította a rendszerváltás előtti Utasellátó Vállalat jogutódjának számító MÁV Utasellátó Rt.-t. Ez alapításakor az étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsik üzemeltetését látta el. Ebben az időszakban történt meg az utasellátási célú járműpark jelentős korszerűsítése, amikor is a MÁV a spanyolországi CAF gyártól 6 db légkondicionált háló-, 9 db fekvőhelyes és szintén 9 db étkezőkocsit vásárolt. Szintén a kilencvenes évek közepén történt meg a németországi DWA-gyárból 10 db étkező-bisztrókocsi beszerzése is. A CAF és DWA-járművek a mai napig meghatározó tagjai az Utasellátó-járműállománynak.

A 2003-ig létező MÁV Utasellátó Rt. időszakában a fedélzeti vendéglátási szolgáltatások biztosítása mellett a több lábon állásra is történtek kísérletek. Ilyen volt a társaság tulajdonaként megalakult Rail-Bus Kft. által elindított, kisbuszokkal végzett személyszállítás a vasútállomások és az utasok által megadott célpontok között. Ezt egészítette ki a néhány évvel később bevezetett Rail-Taxi szolgáltatás, melynek lényege, hogy a vonatszemélyzetnél előrendelést leadó utasokat a peron végénél várta a Főtaxi. 1998-ban megnyílt az U-Tours nevű utazási iroda is, amely külföldi és belföldi program- és utazásszervezéssel, valamint szállásközvetítéssel foglalkozott. 2003-ban megtörtént az Utasellátó tevékenység visszaintegrálása a MÁV Rt. Személyszállítási

Üzletágába. Innen – a MÁV-START Zrt. 2007-es megalakulása révén – a személyszállító vasúttársaság szervezetébe került át. A 2010-es években a járatszám és a személyi állomány is lecsökkent, így az újabb évtized elején döntést kellett hozni az utasellátási tevékenység további sorsáról.


Újjászervezés, megújulás

Fontos és jó döntésnek bizonyult, hogy hosszú idő után, 2019-ben újjászervezte a MÁV-START a vasúti vendéglátásért felelős Utasellátót, ennek eredménye az a magas szintű ellátás, amit az utasok a MÁV-START belföldi és nemzetközi szerelvényein, illetve a saját üzemeltetésben lévő úgynevezett földi vendéglátóhelyeken napjainkban tapasztalhatnak. 2020. június 1-jétől önálló szervezeti egységként az Utasellátó Igazgatóság foglalkozik a vasúti vendéglátási szolgáltatások tervezésével, szervezésével és napi szintű  megvalósításával, azzal a céllal, hogy az utazási élmény fokozásán keresztül, az utazást kiegészítő szolgáltatások biztosítása révén hozzájáruljon a vasúti személyszállítás versenyképességének növeléséhez. 

ARmz (IC+) bisztrókocsi

Programok a Keleti pályaudvaron

arcfestésOktóber 26-án, szombaton, 10-től 18 óráig várjuk a Keleti pályaudvar 6. vágányán az érdeklődőket az Utasellátó működése során forgalomba állított  étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsikkal. A különleges szerelvények megtekintése mellett, most a régi idők és a jelenkor szolgáltatásit is kipróbálhatják a látogatók, a korszakoknak megfelelő, tradicionális étel- és italválasztékkal várjuk a vendégeket. A rendezvény teljes ideje alatt lehetőség lesz a fizetős vendéglátási szolgáltatások igénybevételére. A Lotz-teremben bemutatjuk a vasúti vendéglátás képes történetét, Magyarország egyedülálló vendéglátási márkájának fejlődését az 50-es évektől napjainkig.

A főbb programok mellett arcfestéssel, halloween fotófallal, valamint kézműves foglalkoztatóval várjuk a családokat este 6 óráig.  A Lotz-teremben rágcsálnivalókat, az elmaradhatatan csokirólót, frissítőket, teát, kávét vásárolhatnak az Utasellátó zsúrkocsiján.

BŐVEBBEN

Helyszín: 1087 Budapest, Kerepesi út 2-4. Keleti pályaudvar, 6. vágány és a mellette található Lotz-terem
Időpont: 2024.10.26-án, szombaton 10 óra és 18 óra között

A Keleti pályaudvar 6. vágányán az egyedi, különleges összeállítású szerelvényeket, többek között az Utasellátó eddigi működése során használt étkezőkocsikat tekinthetik meg. Az idei évben különleges programmal várjuk a vendégeket egy retró DWA étkezőkocsi fedélzetén: az esemény alkalmából a napi forgalomban közlekedő étkezőkocsik kínálatának egyes fogásai ételkóstoló jelleggel kipróbálhatók. A kóstolóprogramban szereplő ételek az étkezőkocsikon felszolgált adagok egyharmadát teszik ki. A WLS 053-as kormányzati poggyászkocsin pedig megismerkedhetnek az érdeklődők a kormányzati utazások történetével egy nagyjából húszperces előadás keretében. A bemutató regisztrációhoz kötött, melyre az esemény helyszínén, kollégánknál a kocsinál tudnak jelentkezni az érdeklődők.

További programok: 

  • ingyenes kézműves foglalkozások: arcfestés, halloween fotófal, gyermekfoglalkoztató

Az eseményen fotó- és videófelvétel készül!


Az Utasellátó Napján az alábbi összeállítású szerelvény tekinthető meg:

431 sorozatú villanymozdony

Felújított DWA étkező-bisztrókocsi

Retró DWA étkező-bisztrókocsi

Felújított CAF étkezőkocsi

Retró CAF étkezőkocsi

IC+ ARmz bisztrókocsi

Retró IC2G étkező-bisztrókocsi

Rába Apee komfortkocsi

CAF Bcmz fekvőhelyes kocsi

CAF WLABmz hálókocsi

Rába Bc fekvőhelyes kocsi

Görlitz WLAB hálókocsi

Kormányzati WLS szalonkocsi

Kormányzati WLS poggyászkocsi

Fizetős vendéglátás az étkező- és bisztrókocsikon:

Felhívjuk figyelmüket, hogy az étkezőkocsikban és a bisztrókocsiban a rendelésfelvétel 17:30-ig lehetséges! 

A Lotz-teremben bemutatjuk a vasúti vendéglátás ikonikus szervezetének képes történetét. A tablókon megtalálható képeken keresztül újra átélhetik az 50-es évektől napjainkig történt eseményeket, végigkövethetik Magyarország egyedülálló vendéglátási brandjének fejlődését.

A programtervben a változtatás jogát fenntartjuk, az esetleges változásokat kérjük kísérje figyelemmel folyamatosan frissülő oldalunkon! 

Térképes kincskeresés - pontról pontra a Keletiben 

2_kincskeresos_jatek_220x220px.png

A gyermekeket és családjukat játékos kincskeresésre várja a MÁV a Keleti pályaudvar körül. A programban díjtalanul vehet részt minden látogató, az ifjú kalandoroknak mindösszesen a kincskereső térképeket kell átvenniük a Lotz-teremben. A feladatuk nem kisebb, mint körbejárni az épületet és felfedezni minden eldugott, játékban érintett szegletet. A sikeres kincskeresők ajándékban részesülnek!

A kincskeresés október 26-án 9:00-11:00-ig, majd 14:00-16:00-ig tart.

Járműbemutató a 6. vágányon

WRRmz (DWA) étkező 1Jelenleg naponta 107 vonat közlekedik étkezőkocsival vagy bisztrókocsival, ezek közül 19 nemzetközi, a többi belföldi járat. Az idei nyári szezonban kiteljesedett a szolgáltatási paletta, elérte a tetőpontját a hálózat, évtizedes távlatban most közlekedik a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással.  A rendezvény alatt különleges szerelvényösszeállításban tekinthetik meg az Utasellátó egykoron, illetve a mai napig forgalomban lévő étkező-és bisztrókocsijait. 

BŐVEBBEN

Az Utasellátó Napján az alábbi összeállítású szerelvény tekinthető meg:

431 sorozatú villanymozdony

Felújított DWA étkező-bisztrókocsi

Retró DWA étkező-bisztrókocsi

Felújított CAF étkezőkocsi

Retró CAF étkezőkocsi

IC+ ARmz bisztrókocsi

Retró IC2G étkező-bisztrókocsi

Rába Apee komfortkocsi

CAF Bcmz fekvőhelyes kocsi

CAF WLABmz hálókocsi

Rába Bc fekvőhelyes kocsi

Görlitz WLAB hálókocsi

Kormányzati WLS szalonkocsi

Kormányzati WLS poggyászkocsi

 

 

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére