2020.03.18
HelpDesk tájékoztatásai:
A tömeges (és egyre növekvő) távoli munkavégzés biztosítása érdekében szükségesnek tartjuk az internetes tartalmak megtekintésének korlátozását. 2020.03.18-tól az internetezés során elért multimédiás tartalmak (streaming video, social media, stb…) elérését sávszélesség korlátozással tudjuk biztosítani.
Változik továbbá a használat időbeli korlátozása is, az eddigi napi 3 óra helyett csupán 1 óra lesz engedélyezve felhasználónként.
Jelszómódosítás:
Abban az esetben, ha valakinek Home office idején jelszó módosítási kötelezettséget jelez a rendszer, az alábbi linken elérhető webes felületen tegye meg a szükséges módosítást.
https://jelszo.mav.hu
2020.03.31.
A 2020. év márciusában a Koronavírus-járvány miatt kialakult vészhelyzetre való tekintettel a MÁV-csoport vezetése engedélyezte munkavállalók részére informatikai eszközeik elszállítását otthoni munkavégzésre.
Az ilyen irányú igényeket az úgy nevezett Központosított igénybejelentés útján lehetett eddig megtenni az itszolgaltatas @mav-szk.hu címen.
Ezúton tájékoztatjuk Tisztelt Felhasználóinkat, hogy az elmúlt 18 nap alatt beérkezett igények feldolgozása lezárult, a kérések néhány indokolt kivételtől eltekintve teljesítésre kerültek. Az ilyen formában leadott, de még függő igényeket átvezetjük az ITSD rendszerbe.
Kérjük, hogy az itszolgaltatas @mav-szk.hu címre a továbbiakban NE tegyenek igénybejelentést!
Kérjük egyúttal, hogy holnaptól, azaz április 1-jétől a bejelentéseket a korábban megszokott módon, a Helpdesk lenti elérhetőségeinek egyikén tegyék meg, illetve éljenek az ITSD-be való közvetlen rögzítés lehetőségével! (a https://itsd.mav.hu felületen a szolgáltatás minden funkciója VPN kapcsolat nélkül is elérhető!)
Amennyiben jelenleg még az irodákban lévő informatikai eszközeiket otthoni munkavégzéshez szeretnék hazaszállítani, akkor ilyen irányú igényeiket április 1-jétől az ITSD felületen kell feladniuk, az Igénykatalógusban, a „Desktop szolgálatások” szekcióból. Kérjük, csak a munkavégzéshez nélkülözhetetlen eszköz igény kerüljön feladásra! Az igényt a munkáltatói jogkörgyakorlónak jóvá kell hagynia az ITSD rendszerben egy automatikus feladaton.
A felhasználói leírás itt olvasható:
2020.03.30.
A számítógépes bűnözők próbálnak kihasználni egy olyan komoly egészségügyi problémát, mint amilyen a koronavírus-járvány. Az elmúlt hetekben, a Home Office terjedése alatt feltűntek olyan adathalász levelek, amelyek akár hivatalos szerv, például a WHO (az Egészségügyi Világszervezet) nevében íródtak. Az ilyen e-mailek fő célja, hogy rávegyék az áldozatot a rosszindulatú programot tartalmazó csatolmány megnyitására, és ennek következményeként az informatikai eszköz megfertőzésére, hogy aztán a hackerek távolról átvehessék az irányítást a szervezet rendszerei felett, vagy hozzáférjenek azokhoz. A kiberbűnözők úgy próbálják meg ezt elérni, hogy az áldozatokat a csatolmányban található adatok ellenőrzésére kérik.
Kérjük, hogy a ilyen támadások kivédéséhez, az alábbiakat feltétlenül tartsa be:
- Gondosan vizsgálja meg a fájlok kiterjesztését! Ha futtatható fájlról van szó, akkor nagy valószínűséggel nem biztonságos a megnyitása.
- Legyen mindig körültekintő, a levélben lévő linkeket gondosan ellenőrizze, hogy nem egy hamisított weboldalra mutatnak-e!
- Ellenőrizze, hogy a vállalat, akitől e-mailt kapott, tényleg létezik-e, és keressen rá az interneten vagy a közösségi médiában. Ha nem talál bizonyítékot a létezésére, gondolja át, hogy együtt kell-e működnie egy ilyen vállalattal!
- Ellenőrizze, hogy az aláírásban és az „Feladó” mezőben szereplő adatok azonosak-e!
- Ne feledje, hogy a kiberbűnözők hamis dokumentumokat hozhatnak létre annak a vállalatnak az adatait felhasználva, amelyiknek kiadják magukat. Ha a hivatalos e-mailben szereplő adatok megegyeznek a szervezet hivatalos forrásain megtalálható adatokkal, de önnek még mindig kétségei vannak a biztonságosságukat illetően, lépjen kapcsolatba a vállalattal, és ellenőrizze, hogy valóban ők küldték-e a levelet!
- Korlátozza az Önről nyilvánosan, bárki számára elérhető információkat (pl. Facebook, LinkedIn, levelezőlisták). Minél több személyes információt oszt meg másokkal, annál könnyebben tudnak személyre szabott támadást intézni Ön ellen.
- Gyanakodjon, ha egy levélben hivatkozásra történő kattintást, csatolmány megnyitását, illetve bizalmas (személyes) információk megadását kérik – ilyen esetben mindig alaposan ellenőrizze az üzenetet. (A hivatkozás tényleges címe az egérmutató kattintás nélküli ráirányításával válik láthatóvá.)
- Az első ránézésre furcsának tűnő levelet olvassa át alaposan, és ha úgy érzi, hogy adathalász levelet kapott, vagy annak áldozatául esett, azonnal vegye fel a kapcsolatot a HelpDeskkel < helpdesk [KUKAC] mav-szk.hu >.
- Különös figyelemmel kezelje a mobil telefonján megjelenített leveleket, az eszköz sajátosságai miatt még nagyobb körültekintésre van szükség.
- Az Informatikai Biztonsági Szabályzat betartásával annak Felhasználók biztonsági kötelezettségeit áttekintő mellékletének figyelembe vételével támogassa a MÁV-csoport biztonsággal kapcsolatos erőfeszítéseit.
A MÁV Szolgáltató Központ sohasem küld ki olyan leveleket, amelyben felhasználói adatokat, jelszavakat kér be. Még hibajavítás címén se adja ki a VPN, illetve más rendszer bejelentkezési jelszavait a MÁV-csoport bármely alkalmazottja, de még a HelpDesk munkatársa számára se.
2020.03.20.
Szeretnénk tájékoztatni egyrészt azokról az informatikai lehetőségekről, amelyek távoli munkavégzés esetén használhatóak, másrészt ezen eszközök kezelésének, használatának szabályairól.
Az alábbi kommunikációs szolgáltatások állnak rendelkezésre:
a) Levelezés – Outlook Anywhere
MÁV hálózaton megszokott célra és módon használható levelezés, nem MÁV hálózathoz csatlakozva.
b) Azonnali üzenetküldés (chat, hanghívás, videohívás, képernyő megosztás) - Skype for Business
Gyors, rövid üzenetváltásra, online kommunikációra való eszköz, mellyel szöveges, hang és video alapú kommunikációt folytathatunk elsősorban két fél között, de néhány fős megbeszéléseket is folytathatunk. A kommunikáció minőségét a bevont partnerek száma és a kommunikáció típusa határozza meg. értelemszerűen hang alapú kommunikációval több résztvevő csatlakozhat, mint videóhívás esetén. A kommunikációs csatornák keverhetők, tehát egy megbeszéléshez egyes résztvevők akár hanghívással, mások videohívással is csatlakozhatnak.
c) Videokonferencia
Többrésztvevős, fizikai- és/vagy virtuális tárgyalótermes egyeztetések folytathatók le segítségével. Szintén keverhetők az egyes kommunikációs csatornák, tehát videokonferenciás tárgyalóba be lehet hívni távolról, lehet csatlakozni video- vagy hanghívással.
Felhasználói kézikönyveket a következő elérhetőségen találja:
https://intranet.mav.hu/publikus/tavolimunka/
01_OAW_felhasználói_útmutató.pdf | Outlook levelezés beállítása, indítása nem MÁV hálózatról. |
02_ Skype_felhasználói_útmutató.pdf | Skype for Business telepítése és használata. |
03_Android_Skype_vállalati_verzió.pdf | Android készülékekre való Skype telepítési leírás |
04_iOS_Skype_vállalati_verzió.pdf | iPhone készülékekre való Skype telepítési leírás |
05_Videokonferencia_tárgyalók_hívása.pdf | Videokonferenciás tárgyalók hívása Skype-ból és telefonról. |
06_VPN_felhasznaloi_utmutato.pdf | VPN kapcsolat felépítéséhez szükséges telepítési és használati leírás |
07_Videokonferencia_felhasználói_kézikönyv.pdf | Videokonferenciás használati segédlet és konferenciahívások összehívásához útmutató |
08_Elektronikus_alairas_felhasznaloi_kezikonyv.pdf | Elektronikus Aláíró Tanúsítvány igénylése, használata (a 63/2020. (IV. 03. MÁV Ért. 12.) EVIG sz. utasítás melléklete) |
09_Videokonferencia_külsősök_számára.pdf | Videokonferenciás használati segédlet, kifejezetten külső partnerekkel való (üzleti) kapcsolattartáshoz |
Információk a használatra vonatkozóan:
- A kommunikációs eszközök VPN kapcsolat nélkül is működnek, ezért kérjük, hogy amennyiben csak a fenti szolgáltatásokat használja a távmunka során, akkor VPN kapcsolat nélkül tegye!
-A Skype for Business program használati jogosultságát kiterjesztettük az összes, céges email címmel rendelkező felhasználóra.
-Amennyiben a gépére nincs telepítve sem a Lync, sem a Skype for Business program, az a számítógép asztalán található ’Portal Manager’ önkiszolgáló felületéről telepíthető.
Ha a fenti alkalmazások használatba vételéhez segítségre van szüksége, keresse a HelpDesk munkatársait az alábbi elérhetőségeink egyikén.