„Szabadjelzés 2015” – V. pályavasúti szakkonferencia

2015. június 2. kedd, 17.02 / Utolsó módosítás: 2015. június 4. csütörtök, 09.41

Szabadjelzés 2015A MÁV Zrt. idén ötödik alkalommal rendezte meg Gárdonyban a pályavasúti „Szabadjelzés” elnevezésű szakmai konferenciáját. A rendezvény fórumot biztosít a magyarországi vállalkozó vasúti társaságoknak, hogy megismerjék és megvitassák a vasúti közlekedés aktuális kérdéseit, problémáit, közösen kialakítsák a megoldási lehetőségeket. A konferenciára meghívottakat Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese köszöntötte. Az előadók közül Becsey Zsolt, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára a vasút versenyképességét is elemezte a hazai közlekedési piacon. 

Az elmúlt évektől eltérően az idei konferencia programja túlmutatott az országos vasúti pályahálózaton való közlekedés kérdéskörén. A résztvevők betekintést nyerhettek például Magyarország külgazdasági kapcsolataiba, a közlekedéslogisztika legújabb fejlesztéseibe, illetve a Vasúti Pályahasználók Egyesületének munkájába is. Kiss-Parciu Péter, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Határmenti Gazdaságfejlesztési Főosztályának vezetője előadásában bemutatta Magyarország külpolitikai és külgazdasági tevékenységét és eszközrendszerét a közép-európai régióban. Emellett konkrét példákkal érzékeltette az egyes országokkal kialakított, a határok által elválasztott régiók közlekedési-gazdasági integrációját célzó együttműködések és konkrét fejlesztések jelentőségét.  

Becsey Zsolt, NFMBecsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár előadásában az infrastrukturális adottságokon, a hazai vasúthálózat forgalmán, a piac szerkezetén és a főbb igénybevevőkön keresztül elemezte a vasút magyarországi versenyképességét. Összehasonlította a vasutat meghatározó fő költségtényezőket (energia, infrastruktúra-használat) a közútéval, végül felvázolta a szakemberek előtt a 2014-2020-as időszakban tervezett vasútfejlesztések főbb kereteit.

Bíró Koppány Ajtony, a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) főtitkára előadásában bemutatta a magyarországi intermodális forgalmi helyzetképet, illetve az áruforgalmi (közút, vasút, víz) tendenciák, valamint az intermodális forgalom növeléséhez, a szolgáltatási színvonal javításához szükséges intézkedéseket és feladatokat.  

Németh Nándor, a Vasúti Pályahasználók Egyesületének egyik alapítója a szervezet tagjai közé tartozó vállalatokat mutatta be tevékenységük kapcsán, továbbá szólt a célokról és az eddigi eredményekről is.

Balogh József, az RFC-7 árufuvarozási folyosó C-OSS (korridor kapacitásigénylő központ) menedzsere bemutatta az új Flex PaP katalógus menetvonalat, melynek segítségével immár a piaci igényeknek megfelelően személyre szabhatók a vevői kérések. A Flex Pap – flexible pre-arranged path (rugalmas előre definiált menetvonal) újdonságértéke abban áll, hogy ez eddigi előre meghirdetett fix paraméterű menetvonalakat a következő évtől kezdve a vevői kéréseknek megfelelő rugalmasan változtatható menetvonalak váltják fel. Az RFC-7 korridor mind az éves, mind a tartalékkapacitás tekintetében széles kínálattal rendelkezik, a C-OSS korridor kapacitásigénylő központ kész fogadni a vasúti társaságok igényeit.

Rónai Péter, MÁVDr. Rónai Péter, a MÁV Zrt. Pályavasúti Ügyfélkapcsolat és Értékesítési szervezet vezetője, mint a konferencia házigazdája előadásában bemutatta a pályavasúti értékesítés magyarországi fejlődési útját, tapasztalatait, eredményeit az elmúlt évekből, és betekintést adott a Recast irányelv hatására megvalósuló változásokba is. Kiemelte, hogy a vasúti piac folyamatos fejlődésben van, ami 2014-ben a hálózat-hozzáférési díjakból eredő bevételek növekedésén is megmutatkozott. Hangsúlyozta, hogy a vasúti társaságok köre is folyamatosan bővül, hiszen a MÁV Zrt. ma már 40 vasúti társasággal áll szerződéses viszonyban.

A vasúttársaságnak fontos ez a szakmai konferencia, ugyanis tavaly lendületesen, több mint öt százalékkal növekedett a vasúti árufuvarozás a MÁV hálózatán. 2014-ben 148 ezer tehervonat közel 17 millió kilométert tett meg hazánkban. A vasúti árutovábbítás felfutásának hajtóerejét elsősorban a belföldi forgalom növekedése jelentette. A pozitív trend a MÁV bevételeire is kihatott, tavaly 650 millió, két év alatt több mint 1,8 milliárd forinttal növelve a vasúttársaság bevételét.

Magyarország vasúti árufuvarozási lehetőségeit növelik a 2013 őszén megnyílt, hazánkat átszelő folyosók: az RFC-6, Mediterrán korridor Spanyolországból indulva, Franciaországon, Olaszországon és Szlovénián át érkezik Magyarországra és a magyar-ukrán határig tart, míg az RFC-7, Orient korridor Csehországból indulva, Ausztrián, Szlovákián, Magyarországon, Románián át Görögországig halad, érintve a tengeri kikötőket. Az európai árufuvarozási folyosók működése az országhatárok közötti vasúti átjárhatósági, úgynevezett interoperabilitási problémák leépítésére is kedvező hatással lesz.

Budapest, 2015. június 2.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG

Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére