Szombattól újabb ütemmel folytatódik a pálya felújítása Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között

2024. október 18. péntek, 15.43 / Utolsó módosítás: 2024. október 18. péntek, 18.30
Október 19-től újabb szakaszon folytatódik a miskolci fővonal felújítása

Ütemtervnek megfelelően félidejéhez érkezik a miskolci fővonal 27 kilométeres szakaszának komplex felújítása, amely tartalmi értelemben már az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv részeként, teljes egészében MÁV forrásból valósul meg. A háromhónaposra tervezett korszerűsítésnek köszönhetően az utasaink számára megbízhatóbb, kiszámíthatóbb menetrendet tudunk biztosítani, jelentősen mérséklődik a késések száma, ugyanis közel 20 kilométeren megszüntetjük a sebességkorlátozásokat, a pálya műszaki berendezéseinek esetében pedig jelentősen csökkenhet a meghibásodások esélye. A tervek szerint akár 5 perccel javulhat a menetidő is.

Pénteken befejeződik a pályafelújítás első üteme, ezért a Miskolc, Nyékládháza és Emőd közötti szakasz után a szakemberek és a munkagépek október 19-től már Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között folytatják a december 4-ig tartó rekonstrukciót.

A most következő, 12 kilométeren zajló második ütem során több mint 20 ezer betonaljat váltunk ki újakkal a sínek cseréjével együtt. Zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálunk és építünk be, 600 méteren pedig teljesen kicseréljük az ágyazatot is. Emellett 4 útátjárót javítunk és 5 hídon végezzük el az állagmegóvó szigetelést. Október végétől  a korszerű SMD felépítménycserélő óriás gépláncot ismét munkára fogjuk.

Az újabb munkafázishoz és a korlátozásokhoz igazodva kis mértékben módosul a Budapest–Miskolc fővonalon és a Miskolc-Sátoraljaújhely szakaszon a távolsági – InterCity, InterRégió, nemzetközi – vonatok és a személyvonatok közlekedési rendje, ezért aki erre utazik, mindenképpen tájékozódjon előre.

A felújítási munkálatokat követően feloldásra kerül a vágányzár és újraindulhat a vonatközlekedés. A beruházás révén elérhető magasabb sebességgel ugyanakkor csak valamivel később, az utószabályozási munkálatok elvégzését követően válik használhatóvá a pálya. A tervek szerint a most befejezett szakaszon menetrendváltáskor 120 km/órás sebességgel, míg a Mezőkeresztes-Mezőnyárád –Emőd szakaszon januártól pedig várhatóan 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok az érintett szakaszokon.

Menetrendi változások december 4-ig

Szeptember 2-tól október 18-ig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítottuk fel az egyik (bal) vágányt, valamint éjszakánként Miskolc és Nyékládháza között a másik vágányon is szünetelt a forgalom. Október 19-től december 4-ig már Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Emőd között dolgoznak a munkagépek a bal vágányon, éjszakánként pedig a másik sínpáron szállítják a felújításhoz szükséges anyagokat, gépeket.

A nappali időszakban a munkavégzéssel érintett részek mellett csak sebességkorlátozással haladhatnak a vonatok az ott dolgozók biztonsága érdekében. Ez idő alatt csak egy vágányon és több szakaszon sebességkorlátozás mellett közlekedhetnek a vonatok, így óránként és irányonként napközben csak egy-egy vonat közlekedtetése oldható meg. Ez jelentős menetrendi módosítással jár, emiatt az utasainknak hosszabb eljutási időre kell számítaniuk még mintegy másfél hónapon át.

Fontosabb menetrendi eltérések az első fázishoz viszonyítva

  • A Miskolc és Sátoraljaújhely közötti, helyjegyváltás nélkül igénybe vehető Zemplén InterCityk sebesvonatként közlekednek.
  • Miskolcon nő az átszállási idő:
    • a Keleti pályaudvar, Hatvan felől érkező Tokaj InterCitykről a Debrecen és a Nyugati pályaudvar felé induló Tokaj IC-re 4-ről 11 percre,
    • az ellenkező irányból a Keleti felé indulókra pedig 4-ről 8 percre.
  • A Miskolcról 5:18-kor a Keletibe induló 5019-es számú InterRégió megáll Kál-Kápolna állomáson is, viszont Csincsén megállás nélkül halad át.

InterCityk

  • A vonalon közlekedő Hernád-Zemplén és Tokaj InterCityk utasainak Miskolcon át kell szállni másik IC-szerelvénybe valamennyi viszonylat esetében, azaz a Nyíregyháza, Sátoraljaújhely, illetve Hidasnémeti felől, felé közlekedő IC-k és Zemplén sebesvonatok esetében is. A Tokaj IC-k esetében megnöveltük a miskolci átszállási időket.
  • Keleti pályaudvarról kb. 30 perccel korábban indulnak az InterCityk (Hernád-Zemplén és Tokaj IC), Füzesabony és Miskolc között minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Miskolc-Tiszai pályaudvarra az alapmenetrendhez képest korábban, óra 18 perckor érkeznek.
    • Kivéve az IC 582-es számú vonatot, amely Vámosgyörk és Miskolc között áll meg mindenhol, valamint az IC 508-as és IC 518-as vonatok, amelyek csak menetrend szerinti állomásokon állnak meg továbbra is.
  • Miskolc-Tiszai pályaudvar és Füzesabony között az InterCityk minden állomáson és megállóhelyen megállnak, napközben így helyettesítve a pályafelújítás során kimaradó személyvonatokat. A megszokott menetrendhez képest 28 perccel később érkeznek a Keleti pályaudvarra.
    • Kivéve az IC 688-as számú vonatot, amely alapmenetrend szerint áll meg az állomásokon. 

InterRégiók

  • Az egri IR87-es jelzésű Agria és a gyöngyösi IR85-ös Mátra InterRégiók indítási ideje továbbra is felcserélve marad, ezért az Agria InterRégiók 30 perccel korábban indulnak, hogy biztosítható legyen a füzesabonyi átszállás a Miskolc—Nyíregyháza viszonylatú vonatokra, vonatokról.
  • A kora hajnali és késő esti Mátra InterRégiók kivételével a gyöngyösi InterRégiók szintén fél órával korábban közlekednek, azaz nemcsak a fővonalon, hanem a 85-ös számú gyöngyösi és a 87a számú egri vonalon is csaknem minden vonat menetrendje fél órával korábbra kerül.

Személyvonatok

  • Füzesabony és Miskolc között, 7:30-tól 20:30-ig nem közlekednek a személyvonatok, helyettük a vonalszakaszon valamennyi InterCity személyvonati megállási rend szerinti közlekedésével biztosítjuk az utazási lehetőséget (az IC 508, IC 518 és IC 688-as számú vonatok kivételek).
  • Napközben, a Füzesabony–Miskolc közötti személyvonatok nem közlekednek, azokat a minden állomáson és megállóhelyen megálló InterCityk helyettesítik, - a reggeli és a késő esti órákat leszámítva.
  • A Vámosgyörk és Füzesabony közötti személyvonatok indulási, érkezési ideje szintén 30 perccel korábbi, mindkét irányban; kivéve az első, Füzesabonyból 7:02-kor induló vonatot (5087).
  • Füzesabony—Eger viszonylaton, ahol valamennyi Agria InterRégió vonat fél órával korábban közlekedik, kimarad a Füzesabonyból 6:03-kor induló 5530-as számú vonat és az Egerből 8:42-kor induló 5527-es számú vonat.

Éjszakai korlátozások

  • Október 19-től november 17-én hajnalig, éjszakánként 5 órán keresztül szünetel a forgalom, emiatt néhány éjszakai vonat helyett pótlóbusz fog közlekedni:
    • Füzesabony—Miskolc viszonylatban az 5048-as és 5021-es számú vonatok helyett a teljes útvonalon, az 5008-as és 5009-es számú vonat helyett pedig Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc között pótlóbusz fog közlekedni.
    • Október 19-től az éjszakai és a kora hajnali időszak miskolci városi közlekedési lehetőségeire tekintettel mind a négy pótlóbusz megáll a Tapolcai elágazás és a Vörösmarty utca buszmegállókban is.

Csatlakozási rendszer, átszállási lehetőségek

  • A Keleti pályaudvarról a fél órával korábban induló, illetve ennyivel később érkező InterCityk esetében mind Hatvanban, mind Füzesabonyban számottevően változnak az átszállási lehetőségek, mindemellett Miskolcon a Tokaj kör IC-k és a Hernád-Zemplén InterCityknél, a Zemplén sebesvonatoknál szintén csak átszállással tudjuk biztosítani a korábbi közvetlen utazásokat.
  • A Budapest—Eger viszonylatban, ahol valamennyi Agria InterRégió fél órával korábban közlekedik, valamint Budapest és Gyöngyös között a Mátra InterRégiók ugyancsak fél órával korábbi menetrendje miatt Aszód, Hatvan, Vámosgyörk, Kál-Kápolna, Füzesabony, Nyékládháza és Miskolc állomásokon az átszállási lehetőségek jelentősen változnak. Egyes viszonylatokban lényegesen kedvezőbb csatlakozási lehetőségek adódnak (pl. a személyvonati megállással közlekedő InterCity vonatokon), míg más elágazó vonalakon (pl. 86-os Vámosgyörk-Újszász-Szolnok, 102-es Kál-Kápolna–Kisújszállás, 108-as számú Debrecen–Füzesabony vonalak) jelentősen nőhet a várakozási idő, mivel a legtöbb csatlakozás sajnos nem biztosítható.
  • Hatvan térségében a Volánbusz járatainak menetrendje augusztus közepétől jelentősen megváltozott. A buszjáratok egy része a környező településekről közvetlenül a vasútállomásra érkezik, így biztosítva kényelmes átszállást a vonatokra. A miskolci fővonalon szeptembertől decemberig életbe lépő változások ellenére a buszjáratokról átszállva Hatvantól továbbra is érdemes lesz a vasutat választani Budapest felé, hiszen a vonatok a módosított menetrendek szerint is hasonló követési sűrűséggel szolgálják ki az utasokat.

Helyjegy nélkül igénybe vehető vonatok, szakaszok

  • Október 19-től, a Miskolc és Sátoraljaújhely közötti Zemplén InterCityk – változatlan eljutási idővel – sebesvonatként közlekednek.
  • Az InterCityk Keleti pályaudvar és Miskolc között vegyes összeállításban, azaz IC és nem IC-kocsikkal is – többségében bisztrókocsi nélkül – közlekednek. Meghatározott viszonylatokban a nem IC minőségű vonatrészbe 300 forintos helyjegy váltása kötelező.
  • A Keleti pályaudvar és Miskolc között közlekedő InterCity esetében Füzesabony és Miskolc (IC 582-es vonat esetében Vámosgyörk és Miskolc) állomások között a nem IC minőségű kocsik helyjegyváltás nélkül vehetők igénybe.
  • Miskolc—Nyugati pályaudvar közötti InterCityken Miskolc—Szerencs—Nyíregyháza között valamennyi kocsiban helyjegyváltás nélkül lehet utazni, IC-kocsiban és nem IC-minőségű kocsiban is.
  • A vágányzár ideje alatt a Keleti pályaudvar és Hatvan, valamint Miskolc-Tiszai pályaudvar és Szerencs viszonylatban az alapmenetrendben is biztosított helyjegymentes szaka-szokra vonatkozó szabályozás változatlan.

Egyéb vonalakat érintő változások

 

A beruházásról

A mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek, berendezések. Hajnaltól éjszakáig egy sínpáron biztosítjuk folyamatosan a vonatok haladását, miközben a másikon ütemezés szerint zajlik a kivitelezés. Éjjelenként azonban mindkét vágányon folyik a munkavégzés, hogy december 4-ig határidőre elkészüljön a pályarekonstrukció. Noha ez a beruházás még teljes egészében a MÁV saját forrásaiból valósul meg, tartalmi értelemben már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének. A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, jelentősen mérséklődik a késések száma, ugyanis közel 20 kilométeren megszűnnek a sebességkorlátozások; és akár 5 perccel javulhat a menetidő is. A kivitelezés teljes költsége a MÁV saját forrásából mintegy 18 milliárd forint.

A felújítás első felében, a Miskolc és Emőd közötti 15 kilométeren végeztük el a felépítménycserét, kicseréltünk mintegy 25 ezer betonaljat, és több mint 58 ezer tonna zúzottkövet rostáltunk, építettünk be speciális vasúti munkagépekkel, köztük az Európában is ritkaságnak számító, 210 tonnás SMD felépítménycserélő óriás géplánccal. Kilenc nap alatt cserélte az ún. felépítményt, azaz a síneket és a vasbetonaljakat. Hét hidat szigeteltünk és 6 útátjárót is felújítottunk. A sín- és a 700 méternyi ágyazatcserét követően folyamatosan halad a vágányok szabályozása, az ágyazatpótlás is. Elvégeztük a szükséges felsővezetéki javításokat, a bokor- és cserjeirtást, a padkák rendezését, valamint a vízelvezető árkok kialakítását, tisztítását.

A következő, október 19-én kezdődő, 12 kilométeren zajló 2. ütem során több mint 20 ezer betonaljat váltunk ki újakkal a sínek cseréjével együtt. Zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálunk és építünk be, 600 méteren pedig teljesen kicseréljük az ágyazatot is. Emellett 4 útátjárót javítunk és 5 hídon végezzük el az állagmegóvó szigetelést. Műszakonként továbbra is 200-250 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik a kivitelezés. Október 29-től a korszerű SMD felépítménycserélő óriás gépláncot ismét munkára fogjuk, amely már az első ütemben is dolgozott.

 

Zajhatások

A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani a Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc közötti vonal felújítás ütemezése szerinti szakaszain.

Az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás idejére.

 

Tájékozódási lehetőségek a menetrendekről

módosított menetrendek az online felületeinken (MÁV app, ELVIRA) elérhetőek. A hirdetmények, térképek a közlemény alsó részén, vagy a honlapunk vágányzári menüpontjából tölthetők le. Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül is tájékoztatjuk az utazóközönséget.

Térképes tájékoztató ide kattintva érhető el.

A beruházásról a korábbi közleményünkben olvashat részletesen. A felújításról készült legutóbbi videó itt érhető el.

Október 19-től újabb szakaszon folytatódik a miskolci fővonal felújítása

 

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság