2023.05.15-20. Bükk, Szilvásvárad

2023. június 20. kedd, 14.58 / Utolsó módosítás: 2023. június 20. kedd, 15.00
Mottó: „Nincsen rossz idő, csak rosszul öltözött turista!”

2023. 05. 15-20-ig a Bükk hegységben, gyalogos csillagtúrát szervezett és vezetett G. Nagy János Szilvásvárad központtal, amely szakosztályunk éves Rendezvény-naptárában 34. sz. túraprogramként szerepel.

Gyalogtúrán bejárt útvonalak:

1./ Szilvásvárad: Szalajka völgy - Fátyol vízesés - Szalajka-forrás,

2./ Szarvaskő - Tardos tető - Gilitka kápolna - Telekessy vendégház – Bélapátfalva (OKT)

3./ Szilvásvárad – Millenniumi kilátó - Szalajka völgy,

4./ Bélapátfalva – Katona sírok - Horotna völgy - Szalajka-forrás,

5./ Bánhorváti – Damasa szakadék – Uppony - Upponyi szoros, Lázbérci víztározó, Dédestapolcsány.

Tervezett túratáv: 12-18 km naponta,

A fenti túrákon résztvevők összesen 65 km-t teljesítettek.

Szálláshelyünk:

Szilvásváradon a Páratlan apartman ház, ahol már második alkalommal laktunk, most 12 fővel. Az apartman ház 2 szintes, fából készült épülete alig 100 méterre van a Szalajka-völgy bejáratától. A Szalajka völgyi erdei vasút induló állomása 300 méterre helyezkedik el az apartman ház épületétől.

2023.05.15-20. Bükk, Szilvásvárad

Beszámoló a túrákról

• Május 15. hétfő

A megérkezést követően, elhelyezkedtünk a szállásunkon, majd közös gyalogos túrára indultunk a Szalajka völgyben.

Elhagyva a lovas pályát, az ajándékboltokat, éttermeket, büféket a kisvasút fatelepi állomására értünk. 1908-óta működik itt a kb. 5 km hosszú erdei vasút. Ezzel mentünk fel egészen a Gloriett-tisztásig, innen tovább a Szalajka forráshoz, mely egy barlangrendszerből tör elő. A völgyben számtalan kisebb-nagyobb tó található. A legcsodálatosabb a Fátyol vízesés volt, amely korábban soha nem látott bőséggel zúdult alá, nagyon szép látványt nyújtva. Tőle nem messze a Szikla-forrás, majd a Kárpátok őre szobor. Végig szép napsütésben volt részünk, így az érkezés napját még szárazon megúsztuk.

A túrán készült képek: 15_1-től 15_11-ig

• Május 16. kedd  Szarvaskő - Bélapátfalva OKT

Szarvaskő központ (220m)  - Szarvaskői vár (250m) - Tardos bérc - Gilitka völgy - Tardos tető (504m) - Köves bérc  nyerge (470m) - Gilitka Szent Anna kápolna - Gilitka forrás - Kis - szoros tető (540m) - Kolacsovszky forrás -  Telekessy vendégház - Alsó erdő - Ciszterci apátság - Bélapátfalva cementgyár vmh. (320m) 12 km. Szintkülönbség: +550 m

Kedden már nem volt ilyen szerencsénk. Esős időben indultunk autóbusszal Szarvaskőre. Átkeltünk az Eger patak hídján, azután egy meredek kaptató következett. Mire felértünk a vár romjaihoz az esőkabát alatt is vizesek lettünk, úgy megizzadtunk. Meredek, sziklás hegy tetején állt a 13. században épült szarvaskői vár. A legenda szerint a vadászok és kutyáik által üldözőbe vett szarvas ijedtében a szikla csúcsáról a mélybe vetette magát, innen származik a szarvaskő elnevezés. Az egykori várnak csak csekély romjaival találkoztunk. Fentről, az esős idő ellenére, csodálatos panoráma tárult elénk az alattunk elterülő falura.

A Gilitka patak völgyében haladtunk tovább a Szt. Anna kápolnáig, mely 1750 óta búcsújáró hely. Itt megpihentünk a padokon, megettük a szendvicseinket és továbbindultunk.

A Telekessy vendégháznál mód volt túrabélyegzésre, majd elértünk a Bél-kőhöz. A monostor felújítása miatt ideiglenesen elterelték az OKT útvonalát, ezért hamar kiértünk a bányászati műútra. Gyönyörű rálátás nyílt a Bél-kőre.

A szálláshelyre érkezve a „legalsó” ruhadarabokat is kénytelenek voltunk szárazra cserélni. Természetesen a „belső” melegítésünkre is gondolnunk kellett 1-2 kupicával, a megfázás elkerülése érdekében

A túrán készült képek: 16_1-től 16_10-ig

• Május 17. szerda

A szerdai napot ugyan esős indulással kezdtük, de minden „riogatàs” ellenére majdnem szárazak maradtunk. Igaz, hogy a millenniumi kilátóhoz most csak néhányan vállalkoztunk "felcaplatni", mert a többiek további szárítgatásra, az időjósok által beígért várható esőre hivatkozva lazítottak és Szilvásváradon maradtak.

A túrán készült képek: 17_1-től 17_4-ig

A Szilvásváradon maradtak ezen a napon hatan megtekintették a kocsi múzeumot,  ahol régi lovas kocsik, hintók, lovas szánok voltak kiállítva.

Az istállóban a lipicai lovakat lehetett megnézni. Egy külön karámban  helyezték el a kiscsikókat és az anyjukat. Itt hosszasan bámészkodtunk a kiscsikók miatt, végül megnéztünk egy filmet a lipicai  lovak életéről

A délután hátralévő részében felkerestük az Erdődi - Pallavicini kastélyt, mely jelenleg szállodaként üzemel. Hazatérve   találkoztunk a " nagy túrásokkal ", akik a Millenniumi kilátónál jártak és egy kerülővel jöttek haza Szilvásváradra.

A túrán készült képek: 17_5-től 17_14-ig

• Délután aztán Pali bácsi vezényletével előkészültünk a bográcsozáshoz. Teljes létszámmal beszálltunk az előkészítő munkálatokba, hogy aztán minden alapanyag a „SÉF” rendelkezésére álljon az „Alföldi pásztor tarhonya” megalkotásához, mert az aztán valóban mesterien sikerült. Többen még repetáztunk is belőle! Panziónk emeleti – közös étkezések részére is alkalmas, szépen berendezett - külön termében, jó hangulatban tudtuk elfogyasztani a Földházi házaspár remekművét.

A délutáni programról készült képek: 17_15-től 17_20-ig

• Május 18. Csütörtök

Bélapátfalva (OKT) - Horotna völgy - Szalajka völgy - Szilvásvárad

Bélapátfalva egészségház busz mh. (320) - Gyári tó - Lóczy forrás - Vanna rét - Imecs forrás - Katonasírok (600) - Mária bánya - Horotna völgy - Szalajka forrás (550) - Szalajka völgy - Tanösvény - Szilvásvárad (360)

14 km., szintkülönbség: +300 m.

Csütörtöki napon reggel - a szerdai túra kiírás szerint - a bélapátfalvai egészségházig buszoztunk esős időben. Az indulástól a szálláshelyig történő megérkezésünkig sikerült majdnem újra végig áznunk. A Gyári-tó mellett elsétálva elértük a Lóczy forrást. A felázott talaj miatt nagy kihívást jelentett egyesek számára a 600 méter magasan levő Katonasírok elérése. Innen már csak lefelé vitt az utunk, egészen a Szalajka völgyébe. Délután aztán templomba mentünk. No, nem imádkozni, vagy vezekelni, de ekkor - külön kérésre - kinyitották nekünk a református kerek templomot.

A túrán készült képek: 18_2-től 18_8-ig

A templomot Hild József tervezte és Keglevich Miklós gróf építtette, négyoszlopos klasszicista stílusban. Különálló, kis harangtornya a templom mellett áll. Fa csigalépcsőn lehetett feljutni a karzatra. Eredetileg a katolikusok számára készült templom szerelmi csalódás miatt, bosszúból került végül a reformátusokhoz. Az 5 méter magas ajtószárnyak felett jól olvasható " Szégyenüljenek meg a faragott képeknek minden szolgái! "

A látogatáson készült képek: 18_9-től 18_16-ig

A következő célállomás a pincesor volt, ahol Soós Lajos helyi borosgazda pincéjében kóstolhattuk meg a Noszvajon termett szőlőből készített borokat. A sorrenden egy kicsit csodálkozva, ezt a követte a pálinkakóstolás, - azért csak mértékkel, - mert még haza is kellett gyalogolnunk, és a következő napon pedig nehéz túra várt ránk.

• Május 19. Péntek

18 km, szintkülönbség: +350 m

A fenti túrán részvevők a legizgalmasabb, legnehezebb és a legismeretlenebb túrát az utolsó napon tették meg, mert eddig a Damasa szakadékban közülük senki nem járt.

Bár ezen a napon már gyönyörű napsütéses időben, de a 18 km-ből 10 kilométeren át „dagasztattuk” a sarat, ólomsúlyként cipelve a bakancsunkon. Hát, nem volt könnyű, de a látvány kárpótolt bennünket!

A túra feledhetetlen látnivalói voltak:

Damasa szakadék

A Bükk hegységben, a Lázbérci Tájvédelmi Körzetben, Sajóvelezd, Uppony és Bánhorváti közelében található egy különleges hangulatú, lejtőcsuszamlás hatására kialakult természeti képződmény, a fokozottan védett Damasa-szakadék.

A szűk szikla szorost valószínűleg a XVIII-XIX. századi földrengések által kiváltott blokkcsuszamlások hozták létre. Különös hangulatú rejtelmes hely ez, az embert könnyen magával ragadja a látvány. Nyáron a zöld lombokkal izgalmas és sejtelmes, ősszel fantasztikusan színes, télen komor és kemény.

Upponyi-szoros

A Bán patak völgyében található Upponyi-szoros szurdoka a Lázbérci tájvédelmi körzet egyik legjelentősebb értéke. A látványos óidei kőzetekből felépült Upponyi-szorosban 25 kisebb barlang található, melyek főleg az őslénytani leleteik miatt értékesek.

Lázbérci-víztározó

Uppony és Dédestapolcsány közötti völgyben egy mesterséges tavat alakítottak ki. Természet adta tökéletes domborulatok, felbecsülhetetlen belső értékek, tiszta, de mégis ezernyi titkot rejtő lélek, nem is kérdés, hogy a neve: Lázbérci-víztározó. Észak-Magyarország  egyik legnagyobb víztározója, amelyet a Bán-patak völgyének elzárásával hoztak létre 1967 és 1970 között.

Miben is rejlik a tározó vonzereje? Természeti adottságából fakadó szemet gyönyörködtető külsejében, a gondos munkának köszönhető gazdag halállományának vagy az alkalmazandó horgászmódszerek sokszínűségének. Azt hiszem, ezek együttesen adják ennek a víznek az igazi varázsát.

A túrán készült képek: 19_1-től 19_12-ig

Hatan gyönyörű napsütéses időben a Millenniumi tanösvényen indultak el a Millenniumi kilátóba.

Az ösvényen 2 km. hosszan, végig emelkedve értünk fel a Kalapat tetőre és felmásztunk a kilátóba. Innen pazar kilátás nyílt a környező hegyekre, völgyekre, még a Magas Tátrát is láthattuk. Élveztük a táj szépségét és a gyönyörű, verőfényes időt. Azután lefelé indultunk, a kerékpárúton  haladva értünk le a Szalajka völgybe, majd Szilvásváradra.

A túrán készült képek: 19_13-tól 19_17-ig

Délután még volt annyi időnk, hogy megnézzük a Lipicai Ménesistállót és a lótörténeti kiállítást. Klasszicista stílusú istállóban láthattuk a ménesistálló legszebb ménjeit (apaállatait) és a kiállításon a lovas élet szerszámait, eszközeit.

A látogatáson készült képek: 19_18-tól 19_21-ig

A túratársak közül ketten ezt a verőfényes napot Egerben töltötték el.

A túratársak összegző véleménye a „vizes” bükki túránkról:

Szerintem ezen a szilvásváradi túrán, a sok eső ellenére színessé tudtuk tenni a napokat. Mindenki jól érezte magát (végre megtanultam rabló römizni), ezért valamennyiünk számára emlékezetes marad ez az együtt töltött 5 nap.

A kellemetlen esős idő nem szegte kedvünket, jól éreztük magunkat! Jó lenne majd újra a Bükkbe menni!

A panzió házigazdája jövőre is visszavár bennünket!

A beszámolót lejegyezte és a képeket készítette: