2010-2014 között 841 millió forintot fordított saját forrásból a vasúttársaság állomások és megállóhelyek felújítására – „a vasútépítészet Oscar-díjának” tartott Brunel-díj elnyerése is e forrásbevonásnak köszönhető. Az elismerést a MÁV a „Budapest–Újszász vasútvonal állomásépületeinek felújítása és új típusépületek építése” projektje érdemelte ki. A munkák azonban nemcsak a díjazott vonalszakaszon folytak eredményesen a közelmúltban, hanem a hazai közösségi közlekedés színvonalát javítandó teljes egészében – utasforgalmi terekkel, mosdókkal, fűtéssel, világítással együtt – megújult például a sárvári állomásépület, amely mellett új parkolóhelyek és kerékpártárolók is létesültek. A felújítás révén valós idejű audiovizuális utastájékoztató rendszer, akadálymentes szolgáltatás és térfigyelő kamerák várják az utasokat a Rába-parti fürdővárosban.
A MÁV számos további, nagy utasforgalmat lebonyolító állomásán is megkezdte az épületei korszerűsítését. A 2015-ben záruló európai uniós időszakban a NIF Zrt. beruházásában többek között Békéscsaba, Piliscsaba, Pilisvörösvár, Solymár, Székesfehérvár, Tárnok, Törökszentmiklós és Vác; a MÁV saját beruházásában a már említetteken kívül Balatonakali-Dörgicse és Gyál-felső; egyéb beruházásban Balatonmáriafürdő, Celldömölk; EU-s forrásból pedig – mintegy 11 milliárd forint értékben – Pécs, Kaposvár, Balatonszentgyörgy, Keszthely és számos további állomás újult, illetve újul majd meg. Időközben a vasúttársaság saját beruházási tervében szereplő felújítások előkészítő munkái is megkezdődtek. 2015-2017 között várhatóan több mint 4,3 milliárd forint jut az épületállomány modernizálására, amely összeg körülbelül húsz vasútállomás, illetve megállóhely – köztük Esztergom-Kertváros, Gyula, Karcag, Kisújszállás, Püspökladány – felvételi épületeinek átfogó korszerűsítését biztosíthatja. Budapest-Nyugati pályaudvaron teljes tetőfelújítást készít elő a MÁV.
Rövidtávon a fővárosban körvasúti megállóhelyek létesítése van tervben. Az I. ütemben négy új megállóhely: Pestújhely, Újpalota, Rákosfalva és Közvágóhíd épül meg, míg Ferencváros állomáson új peron készül. Az új viszonylatokkal Budapesten belül haránt irányú közlekedés indítható be a 2-es és a 150-es vonalakról érkező viszonylatok összekötésével. Az új beruházások a megyei jogú városok és kiemelt vasúti csomópontok korszerű, úgynevezett intermodális közlekedési csomópontjainak létrehozására is fókuszálnak. Ezek a csomópontok a régiókon belül olyan utasforgalmi centrumokat képeznek majd, amelyek integrálják a különböző közlekedési ágakat. A felújítások nem kizárólag építkezést jelentenek. A vasúttársaság ugyanis azon épületeit, amelyek jövőbeni hasznosítására nem lát lehetőséget, a racionalizálás és költségcsökkentés érdekében elbontja, visszafejleszti. A több száz, üzemi célokra nem hasznosítható építmény bontására a MÁV jelenlegi üzleti terve évi 300-350 millió forintot különített el. A vasúttársaság saját beruházásai mellett a NIF Zrt. beruházásainak részeként is jelentős épületállomány újul meg egy-egy vasútvonal mentén országszerte.
Budapest, 2015. július 30.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG