Az európaiak körében egyre népszerűbb a vasúti és a kerékpáros közlekedési mód kombinációja; mindkettő népszerű az ingázók, a szabadidős tevékenységet folytatók vagy turisták, kirándulók körében; a legfenntarthatóbb utazási formának számít. Az ECF tanulmányában a szakemberek arra keresték a választ, hogy mennyire egyszerűen vehetőek igénybe napjainkban Európa-szerte a vasúti és kerékpáros közlekedési módok kombinációi. A kutatás legfőbb tanulsága, hogy a távolsági, nemzetközi járatok kerékpárszállítási gyakorlatában mind az infrastruktúra, mind a szolgáltatás színvonalának tekintetében óriási eltérések mutatkoznak Európa-szerte. A tanulmány 69 vállalat gyakorlatát vizsgálta hat szempont szerint, a MÁV-START 50 pontból 34-et elérve lett a 4. helyezett. Egyik szolgáltató sem érte el a maximális pontot, ami azt jelenti, hogy sok feladat áll még a társaságok előtt.
Az elért eredménnyel kapcsolatban Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta: „A kerékpározás az egyik legjobb módja a kis károsanyagkibocsátású közlekedésnek, és a klímavédelmi törekvéseinknek megfelelően a MÁV-START is elkötelezett a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésében, a vasút-kerékpár kombináció pedig az egyik legfenntarthatóbb közlekedési módok egyike az autó helyett. A MÁV-START folyamatosan fejleszti azon szolgáltatásait, amelyek a környezettudatosság egyre szélesebb körben való elterjedését és a megváltozott igényeket kiszolgálja, a fenntartható közlekedési módokat előtérbe helyezi. A vasúttársaság folyamatosan javítja a kerékpárszállítás minőségét és lehetőségek szerint bővíti a szükséges kapacitásokat.”
A felmérések szerint a magyar lakosság egyharmada kerékpározik, a koronavírus-járvány következtében pedig ez a szám folyamatosan növekszik. A MÁV-START aktívan bővülő szolgáltatásokkal kíván eleget tenni az egyre növekvő kerékpárszállítási igényeknek. A hosszú távú fejlesztési program célja, hogy minden vonaton biztosított legyen a kényelmes, kiszámítható kerékpárszállítás, hiszen ezt a népszerű szolgáltatást az utóbbi években több mint félmillióan vették igénybe országszerte, a vasúttársaság közel 700 kerékpárszállítási lehetőséggel is rendelkező járművét használva. Idén eddig már 343 ezren szállítottak kerékpárt vonattal, ami a tavalyi hasonló időszakhoz képest 29 százalékos növekedést jelent. Az egyik kiemelkedő célpont a Balaton partja, az ide utazó kerékpárosok számára, akik bármely balatoni állomásról indulnak vagy oda érkeznek, új típusú, olcsó, vonathoz kötött, egyútra szóló Balaton kerékpárjegyet vezetett be a MÁV-START. Ez nagyon népszerű, egy hónap alatt több mint 27 ezer ilyen jegy kelt el. A vasúton már bevált a bicikliszállítás, június 16-tól tesztjelleggel [1] pedig a Volánbusz egyes autóbuszjáratain is magunkkal vihetjük a kétkerekűt. A kerékpáros turisták könnyebb utazása érdekében a Balaton, a Tisza-tó és a Velencei-tó térségében is nagyobb kapacitást és bővebb kínálatot nyújt a MÁV-START, és stratégiai megállapodást [2] is kötött a Magyar Kerékpárosklubbal, amely által a vasút és kerékpáros közlekedés népszerűsítése a cél.
Értékelési szempontok:
- Az egyes vonatokon átlagosan rendelkezésre álló kerékpáros helyek számában az elérhető legtöbb pontot szerzete meg a MÁV-START, ezzel az elsők között szerepelt az NS-DB (IC Berlin), az SBB (Svájci Vasutak) és a Slovenske železnice (SŽ, Szlovén Vasutak) mellett. Ezek a szolgáltatók átlagosan 10 vagy több kerékpárhelyet biztosítanak a járataikon. A magyar vállalat járatain a kerékpárokat nem szükséges sem összecsukni, sem szétszerelni az éjszakai járatok kivételével. A hazai elővárosi vonalakon 5-12, az InterCity és gyorsvonatokon 8-28 a szezon függvényében, a regionális vonatokon: 2-16, a nemzetközi járatokon pedig 5-16 a szállítható kerékpárok száma. A vizsgált 69 vasúttársaság és szolgáltató 22 százalékának nincs kerékpárszállítási szolgáltatása.
- A kerékpárhely-foglalás díja, kerékpárjegy értékelésben a MÁV-START 5-ös skálán a 4-es, a többség, 64 százalék 3-5 pontos értékelést kapott, de a jegyárakat abszolút mértékben mérték a felmérés során. Kerékpárhelyjegy díja a belföldi járatokra távolság függvényében változik; a nemzetközi díjak ára 5-10 euró.
- Szintén 4 pontot ért el a magyar vasúttársaság az értékesítési csatornák száma tekintetében. Legalább 5 különböző csatornát a 69 szolgáltató közül csak 7 ajánl a kerékpárszállításhoz szükséges jegyvásárlásra. Magyarországon menetjegyet a MÁV mobilalkalmazás segítségével, megújult ELVIRA felületén, jegykiadó automatából és jegypénztárban is lehet vásárolni.
Az ECF tanulmány ide kattintva elérhető: https://ecf.com/system/files/Cyclists_love_trains_report.pdf [3]