A 100%-ban elektromos meghajtású szóló busz 2024 júniusában Győr városi közlekedésében mutatkozott be, ahol a MÁV-csoport két héten keresztül tesztelte a járművet. A közel 2 ezer kilométeres tesztfutás során mind az utasoktól, mind az autóbusz-vezetőktől pozitív visszajelzéseket kapott. A csuklós változatot - amely a valaha készült első magyar csuklós e-busz - a gyártó szintén a MÁV-csoporttal közösen, a fővárosban, a népligeti autóbusz-állomáson mutatta be 2024. december 18-án.
A Credobus Electronell teljes egészében hazai fejlesztésű, elektromos buszcsalád, amely a vezető magyar buszgyártó, a Kravtex-Kühne Csoport terméke. A 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós kivitelben készülő buszok akadálymentesek, városi és elővárosi közlekedésre egyaránt alkalmasak.
A járművek Mosonmagyaróváron és Győrben készülnek, és a gyártás mellett a kiemelt rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg. A buszok előállítása közvetlenül közel 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá, és további mintegy 100 hazai termelő vállalatnak ad munkát - nagyvállalatoktól a mikrovállalkozásokig.
Az Electronellek tömege 2-4 tonnával alacsonyabb a piaci átlagnál, ezzel a legkönnyebb fémvázas e-buszoknak számítanak. Az alacsonyabb energiafelhasználás miatt a megcélzott 300 kilométeres hatótávot 25%-kal kisebb tömegű akkumulátorcsomaggal érhetik el. A megoldás a gyártástól az újrahasznosításig minden költségtényezőt kedvezően befolyásol, ráadásul a kisebb akkukapacitás az energiatárolók pótlásának költségét is csökkenti. Mindez előzetes számítások szerint kategóriaelső életciklusköltséget eredményez.
A hazai gyártású, szóló és a csuklós elektromos buszokat most egyszerre, 2025. március 31-től április 8-ig tesztelheti a MÁV-csoport. Töltésük a társaság Hunyadi úti telephelyén történik majd. Az utasok a közlekedési vállalat honlapján elérhető menetrend [1] szerint próbálhatják ki a járműveket. A szóló kivitelű e-busz a Budapestről Érdre, Százhalombattára, valamint Érdről Tárnokra és Budaörsre közlekedő vonalakon, míg csuklós változata a Budapestről Érdre és Pusztazámorra közlekedő vonalakon vehető igénybe a tesztidőszakban.
Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, ezért a MÁV-csoport folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal, a tapasztalatokat pedig aktívan hasznosítja zöldflottája fejlesztése során. Legutóbb Keszthelyen állt forgalomba a társaságnál egy elektromos autóbusz, amit további öt településen 19 ugyanilyen jármű követ idén.
Az Electronell családról további információk a Kravtex-Kühne Csoport honlapján [2] olvashatók.