A 40 KISS motorvonatra megkötött keretmegállapodás alapján 2017 augusztusában 11, 2018 decemberében 8 és most a további 21 emeletes motorvonat szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START Zrt.. A forrás biztosítását követően kezdheti meg a motorvonatok gyártását a nyertes vállalkozó, a Stadler Bussnang AG.
A KISS emeletes motorvonatok forgalomba állásával új korszak nyílik a személyszállításban 2020 februárjától, amikor a MÁV-START 11 darab nagykapacitású KISS motorvonatot indít el a legforgalmasabb a Budapest–Cegléd–Szolnok és Budapest–Vác–Szob elővárosi vasútvonalon. Az új járművek jobb gyorsító képessége, illetve az oldalankénti 12 ajtónak köszönhető gyors utascsere miatt stabilabb lesz a menetrend, csökkenhet a menetidő. A 2018-ban megrendelt további 8 KISS 2020 végétől erősíti majd a két elővárosi vonal járműállományát.
Július közepén készült el az első KISS-motorvonat. Jelenleg két darab szerelvény fut a külföldi tesztpályákon. Várhatóan szeptember végén a harmadik jármű is kigördül a Dunakeszi Járműjavító gyártósoráról, amely a Stadler alvállalkozójaként vesz részt a projektben. Most az elkészült szerelvények forgalomba állásához a típusengedély megszerzéséhez szükséges több hónapos teszteket végzik Németországban és Csehországban. A folyamat meggyorsítása érdekében a Stadler a próbafutásokat összesen három járművel végzi majd párhuzamosan, míg további két járművel oktatási és képzési feladatokat látnak el.
A csehországi Velimben található tesztpályán az elmúlt hetekben az 1-es pályaszámú jármű üzembehelyezése zajlott, jelenleg a szeptemberben esedékes féktesztekre készítik elő a Stadler munkatársai a vonatot. A németországi Mindenben található tesztpályán pedig a 2-es pályaszámú jármű sikerrel teljesítette azokat a teszteket, amelyek a jármű kisiklásbiztosságát vizsgálják. A 3-as pályaszámú járművel Magyarországon végzik majd a szükséges teszteket és vizsgálatokat, így a KISS októbertől rendszeresen tűnik majd fel a hazai vasútvonalakon is.
[1]Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A 2020 végéig elkészülő 19 motorvonat után, tervezetten 2021 tavaszától, havi 1 új emeletes vonat állhat forgalomba a most aláírt szerződés eredményeként. A legjelentősebb elővárosi vonalakon a 40 KISS és a 123 FLIRT évente 60 millió utas közlekedését fogja biztosítani.”
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta „Idén ünnepeljük a Stadler magyarországi zászlóbontásának 15. évfordulóját. A most leszerződött 21 vonattal együtt rövidesen már 191 Stadler jármű fog Magyarországon közlekedni, és ezek a vonatok évente összesen mintegy 35 millió kilométert fognak teljesíteni. Félelmetes belegondolni, hogy ez a mennyiség mindegy 45 darab Föld - Hold közötti menettérti utazásnak felelne meg.”
Háttérinformáció:
Az utasok elégedettségét szolgálja majd a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, 600 férőhelyes utastérrel felszerelt vonat. Három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mosdóval lesz felszerelve, a multifunkciós terekben pedig 4 kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi is szállítható, továbbá WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd.
A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.
Budapest, 2019. szeptember 3.