A 2024-es esemény témája a vasútfinanszírozás volt: az európai vasúti szektor főbb célkitűzéseit az eseményen elfogadott Budapest Nyilatkozat kiadásával deklarálták. Ezek közt szerepel első sorban a finanszírozási lehetőségek kiszélesítése a zöld finanszírozás által, mely új lehetőséget teremt a vasút számára.
A fenntartható gazdaság és közlekedés alappillére a vasúti közlekedés és szállítás, melyek az élhetőbb Európa megteremtését szolgálják. Az EU ambiciózus klímacéljaihoz mérten azonban jelentősen elmaradnak a jelenleg rendelkezésre álló uniós és nemzeti költségvetési keretek. Emellett az elmaradott térségek felzárkóztatásában, vagy a növekvő mobilitási igények kiszolgálásában is fontos szerepe van a vasútnak.
Az eseményt Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára nyitotta meg, amin részt vett dr. Kerékgyártó János, az ÉKM közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára.
[1]Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a vasút egyszerre olcsó és drága, mivel az infrastruktúra fenntartása sok pénzt felemészt, míg a vasút társadalmi és a gazdasági előnyei jelentősek. A haszon megoszlik az állam, a gazdaság és a társadalom között, viszont ehhez mérten a költségeket is meg kell osztani a szereplőknek. A jövőben jelentősebb beruházások szükségesek, melynek a lehetőségeit kellett itt, Budapesten megvitatunk.
A célok közt fogalmazták meg a zöld finanszírozásból nyújtott támogatások becsatornázásának elősegítését a kötött pályás projektekre, digitalizációra, vasútvillamosításra, vagy olyan alternatív meghajtású mozdonyok beszerzésére, mint az akkumulátoros vagy hidrogénüzemű vonatok.
MÁV Zrt.