A kerékpár egyre népszerűbb közlekedési eszköz: a praktikus és olcsó eljutási lehetőség mellett egészségtudatos életmódot, vonzó kirándulási, szórakozási és sportolási alternatívát kínál egyre több utazó számára. A biciklivel hosszabb útra, nyaralni, túrázni készülők számára ideális megoldás a közösségi közlekedés igénybevétele a célállomás megközelítésére: a MÁV–Volán-csoport járatain – autóbuszon vagy vonaton – a legtöbb kedvelt nyaraló- és kirándulóhelyre eljuttatható a kerékpár. A cégcsoport célja a környezetünk megóvását is segítő közlekedési lehetőség támogatásával a kerékpáros turizmus népszerűségének növelése, a hazai turizmus fenntarthatóságának elősegítése. Ennek érdekében folyamatosan fejleszti a nagy népszerűségnek örvendő kerékpárszállítási szolgáltatást.
[1]Az idei lehetőségekről április 26-án, a Déli pályaudvaron tartott sajtótájékoztatón számolt be a vállalatcsoport. Az eseményen Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára elmondta: „A nemzeti kerékpáros stratégia megvalósítása folyamatban van, melynek célja, hogy a kerékpározást vonzóbbá tegyük. A MÁV az elmúlt években jelentősen bővítette kerékpárszállítási kapacitását, aminek köszönhetően 2019 óta 40%-kal nőtt a vasúton célba juttatott kerékpárok száma. A biciklisek nagyon gyorsan felfedezik az új lehetőségeket, például a két éve a Tisza-tóhoz indított közvetlen vonatot, mely szintén nagyon népszerű. A fejlesztésekkel nem állunk meg. Budapest elővárosaiban mintegy négyezer kerékpártárolási lehetőség áll rendelkezésre, amit jelentősen szeretnénk megnövelni, hiszen célunk, hogy csökkentsük az elővárosokból a városokra zúduló személygépkocsi-forgalmat. Szintén fontos fejlesztés az, hogy már a Volánbusz egyes autóbuszjáratain is lehet kerékpárt szállítani. Bízom benne, hogy ezeknek a lehetőségeknek a kihasználtsága tovább nő majd. Azt szeretnénk, hogy 2030-ra Magyarország valóban kerékpárosbarát országgá váljon, ahol nemcsak a MÁV és a Volánbusz, de az éttermek, szálláshelyek, kerékpárutak egyaránt rendelkezésre állnak ahhoz, hogy minél többen kerékpározzanak egészségük, kikapcsolódásuk érdekében és azért is, hogy az ország környezeti terhelése csökkenjen.”
[2]Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára kiemelte: „Legfontosabb közlekedéspolitikai célkitűzésünk az, hogy a közösségi közlekedés fejlesztésével segítsük a lakosság mobilitását, és egyben támogassuk a gazdasági növekedést is, melynek fontos eleme a turizmus. Az elmúlt évek számai azt mutatják, hogy a turisztikai szezonban jelentősen növekedett az igény a vasúti kerékpárszállításra, 2022-ben már több mint 1,2 millió kerékpárjegyet értékesített a MÁV-START. A MÁV–Volán-csoporton belül 2021-ben a Volánbusz is elindította kerékpárszállítási szolgáltatását, először a Mátra térségébe, majd 2022-től a Tisza-tó, Eger és a Bükk térségébe is azért, hogy ahová vonattal nem tudnak eljutni a kerékpárosok, ott autóbuszokkal legyen lehetőség erre. Ha a szolgáltatás minőségének fejlesztéséről van szó, fontos kiemelni a vármegye- és országbérlet május 1-jei bevezetését is. Az új bérlettípus szintén a gazdasági növekedést és a lakossági mobilizációt célozza olcsó, könnyen elérhető, komfortosabb szolgáltatással, mely az idei nyári szezonban remélhetőleg sok utazó elégedettségét fogja elnyerni.”
[3]Dr. Mosóczi László, a MÁV–START vezérigazgatója hozzátette: „A MÁV-Volán-csoport folyamatosan azon dolgozik, hogy az ország vasúti és közúti hálózatán modern, összehangolt, kiszámítható és jó minőségű szolgáltatást tudjon kínálni. A kerékpáros turizmus, valamint a kerékpárosok ingázásának elősegítése régóta a MÁV-START prioritásai között szerepel. A szolgáltatás iránti igény évről-évre nő, így a fejlesztések is legfőképp a kapacitásbővítésre, valamint a turisztikailag kiemelt régiók szezonális kiszolgálására fókuszálnak. A Volánbusz járatai azt is lehetővé teszik, hogy a kerékpárosok a legnépszerűbb hegyvidéki kirándulóhelyeket is elérhessék közösségi közlekedéssel.”
A Volánbusz idén is elsősorban olyan, kiemelt turisztikai célpontokba közlekedő autóbuszvonalain biztosítja a kerékpárszállítási szolgáltatást, ahová vasúton nem, vagy csak korlátozottan van lehetőség erre. A nyári időszámítás ideje alatt, 2023. március 26-tól október 28-ig szállítható bicikli a tavalyival megegyező viszonylatokon és feltételekkel. A Budapest és a Mátra, a Bükk, illetve a Tisza-tó térsége között közlekedő autóbuszok mellett a fővárosból Salgótarjánba, Egerbe, Szilvásváradra, Kazincbarcikára, Jósvafőre, valamint Gyöngyösről Egeren át Miskolc felé közlekedő egyes járatokra váltható kerékpárjegy, a menetrendben [4] megjelölt megállóhelyek között az alábbi vonalakon:
1020 Budapest–Mátraverebély–Salgótarján
1044 Budapest–Gyöngyös–Mátraháza–Mátraszentimre
1045 Budapest–Gyöngyös–Mátraháza–Kékestető
1046 Budapest–Gyöngyös–Mátraháza–Parád–Bükkszék
1049 Budapest–Gyöngyös–Domoszló–Eger
1050 Budapest–Gyöngyös–Eger–Mezőkövesd–Miskolc
1054 Budapest–Eger–Szilvásvárad–Kazincbarcika–Jósvafő
1066 Budapest–Gyöngyös–Heves–Abádszalók–Karcag
1068 Budapest–Gyöngyös–Heves–Tiszafüred
Az autóbuszok hátfalára szerelt kerékpártartókon járatonként 3 bicikli szállítható. A kerékpár rögzítése és levétele az autóbusz-vezető feladata. Tandem-, elektromos és háromkerekű kerékpárok szállítására ilyen módon nincs lehetőség, de az összecsukható kerékpárok a poggyásztérben továbbra is elhelyezhetők.
Egy útra 990 forintért váltható kerékpárjegy elővételben a Volánbusz honlapján [5], a visszaváltás lehetősége nélkül, illetve a közlekedési társaság budapesti pénztáraiban a menetjeggyel együtt vagy korábban már megvásárolt menetjegy mellé önállóan is. Kerékpárjegy az autóbuszokon nem kapható. Az elővételi jegyváltás során a rendszer csak arra a járatra ad ki kerékpárjegyet, amelyiken még van szabad hely a szállítóeszközön, azaz a kötelező elővétel biztosítja, hogy aki kerékpárjegyet vásárolt, az biciklijével együtt fel tudjon szállni a járatra.
A kerékpárszállítási szolgáltatás további részletei, az érintett járatok menetrendje itt érhető el: https://www.volanbusz.hu/hu/menetrendek/kerekparszallitas [6]
A MÁV-START járatain a fejlesztéseknek köszönhetően 2022-ben csaknem 1,2 millióan szállítottak kerékpárt, ami 18 százalékkal haladta meg a 2021-es biciklis forgalmat. Ezzel sok év óta a legjobb eredmény született: 2019-ben 880 ezren, 2020-ban 917 ezren, 2021-ben pedig 1 millióan vonatoztak bringával.
Az egyre növekvő igényt az is magyarázza, hogy míg a kerékpárjegyek, menetjegyek ára 2023-ban sem drágult, addig az üzemanyagárak 30-40 százalékkal növekedtek. Az utasok már a kerékpáros díjtermékek 35 százalékát vásárolták a MÁV appon, ahol eleve 10 százalékkal olcsóbban lehet jegyet váltani. A MÁV-START más tarifális kedvezményekkel is ösztönzi a fenntartható közlekedési módok kombinációját. Kedvezményesen válthatnak például kerékpárjegyet a Magyar Kerékpárosklub tagsággal vagy START Klub kártyával rendelkezők is.
A decemberi menetrendváltással bevezetett újdonságok több esetben a kerékpárszállítási lehetőségek bővülésével is jártak: Budapestről már óránként közvetlenül elérhető Gyöngyös a Mátra InterRégió vonatokkal, melyeken 6-12 kerékpárhely áll utasaink rendelkezésére. A Cívis InterRégió vonatok révén többek között Szolnokról és Debrecenből vált egyszerűbbé a Tisza-tó elérése, hiszen a fővonalon immár korszerű, alacsonypadlós, kerékpáros férőhelyekkel rendelkező Flirt motorvonatokkal lehet utazni.
Hazánk legkedveltebb kerékpáros célpontja a Balaton és környéke. A vonatok egy része ezért egész évben megnövelt kerékpáros kapacitással közlekedik, így az utasok minden évszakban bátran tervezhetnek kerékpáros kirándulást Magyarország legnagyobb tavához. A térségbe történő kerékpárszállításhoz érdemes igénybe venni a kedvező árú „Balatoni kerékpárjegyet”, amellyel a MÁV és a GYSEV bármely állomásáról elérhető valamennyi tó körüli állomás. A kerékpáros utasok figyelmébe Budapest felől az északi partra, Balatonfüreden át Tapolcára közlekedő sebesvonatokat ajánlja a vasúttársaság, amelyek megnövelt kerékpárszállító kapacitással közlekednek.
A kerékpárral vonatozók számára 2022-ben elkészült a Balaton és a Tisza-tó térségéről egy-egy kiadvány, amelyek térképekkel, a kerékpárszállítási lehetőségek feltüntetésével, hasznos tudnivalókkal és praktikus tanácsokkal segítik a kerékpáros turisták utazástervezését. Idén márciusban egy Dunakanyar-Börzsöny tájékoztató anyaggal is bővült a kiadványok sora. Megújult a MÁV-START kerékpáros aloldala [7]. Kibővült tartalommal, letisztult tematikával átláthatóbbá és informatívabbá vált az oldal, ahol a kerékpárral utazók most már regionális térképek segítségével, valamint a kerékpárszállításra alkalmas járművek képgalériájából a túrát megelőzően tájékozódhatnak.
A kerékpárszállítás mellett az utasok úgy is egyre jobban ki tudják használni a kombinált zöld közlekedés előnyeit, ha kerékpárjukat az állomásokon hagyják. A jelenleg működő 10 elővárosi vasútvonalon mintegy 80 állomáson áll rendelkezésre színvonalas B+R tároló, nagyságrendileg 4000 férőhellyel, továbbá több állomás közelében megtalálhatók a közösségi kerékpár és rollermegosztók, amelyek szintén a kombinált közösségi közlekedést támogatják.
További információk a kerékpárszállításról:
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/kerekparszallitas [7]
https://www.volanbusz.hu/hu/menetrendek/kerekparszallitas [6]