A budapesti Úttörővasút első, 3 kilométeres szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Széchenyi-hegyen a Hegyhát út és Golfpálya út találkozásánál. Az első vonalrészen megépült Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az építkezés további két szakasszal folytatódott, a teljes vonalat 1950. augusztus 20-án adták át Hűvösvölgyben. Az Úttörővasút-Gyermekvasút 75 éves fennállása alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként a vonalon.
A keddi egésznapos rendezvényen 16 óráig járműbemutatókkal, kézműves foglalkozásokkal, megemlékezésekkel készülnek, fellépett az egykori úttörővasutasokból és jelenlegi gyermekvasutasokból álló fúvószenekar, és újra összeállt a hajdani énekkar is. Kiállítottak egy a kisvasúttal egyidős MÁVAG Tr5-ös nosztalgiabuszt is. A délelőtt fél 11-kor induló személyvonatot Kerekes József Jászai Mari díjas színművész, hajdani úttörővasutas indította.
Széchenyihegy állomás üzemi épületében, az 1948-as megnyitás után pár évig a járművek karbantartásának helyszínéül szolgáló „motorszínben” a kisvasút elmúlt 75 évének tárgyi és fényképes emlékeiből nyílt időszakos kiállítás. A nosztalgia motorvonat szerelvényének két ritkán látott járművére, a kis szalonkocsiba és a postakocsiba is felszállhatnak az érdeklődők. A kiállítás az évforduló évében többször is látogatható lesz – a Gyermekvasút honlapján előre meghirdetett napokon.
Mától alkalmi kedvezményt is bevezetnek: a kisvasút első szakaszának építési időszakára emlékezve július 31-ig ismét gyereknek érezhetik magukat az egykor a vonalon szolgáló úttörő- és gyermekvasutasok: saját régi kisvasutas igazolványukat vagy ellenőrzőkönyvüket felmutatva gyermekjegy váltására jogosultak.
A keddi programok részletes leírása: https://gyermekvasut.hu/2023/03/75-eves-lett-a-szechenyi-hegyi-gyermekvasut/ [4]