A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamos innovatív megoldás a kötöttpályás közlekedésben, amely átszállásmentes utazással segíti elő, hogy az utasok autó helyett a közösségi közlekedést válasszák. Az elmúlt egy évben a vasútvillamos 22 400 járata összesen 680 ezer kilométert tett meg az utasokkal. Ez annyi, mintha a szerelvények 17-szer megkerülték volna a Földet az Egyenlítő körül. A járatokat a díjmentes időszak kivezetése óta közel 650 ezer utazáshoz vették igénybe.
A térség közösségi közlekedésében új, és sokak számára legkényelmesebb megoldást nyújtó TramTrain járatok az ingyenes utasforgalmi próbaüzemben még a tavaly év végi ünnepek alatt is sokszor százszázalékos kihasználtsággal közlekedtek. 2022. augusztus 1-jétől, az ingyenes utasforgalmi próbaüzem befejeztével az utasok jól fogadták a félórás menetrendi ütemmel együtt bevezetett kedvezményes zónás tarifarendszert, így már a nyitó hónapban kétezer bérletet és negyvenezer jegyet vásároltak. Szeptemberben a megváltott bérletek száma 2500-ra emelkedett 33 000 darabos jegyeladás mellett. A TramTrain népszerűségét igazolja, hogy a díjköteles üzem harmadik hónapjában még többen gondolkodtak az új jármű folyamatos használatában. Októberben közel 2700 bérlet megvásárlásáról döntöttek az utasok és 35 000 alkalommal váltottak menetjegyet, ezt a tendenciát igazolják az eddigi novemberi adatok is. Naponta átlagosan 5 és fél ezren választják a vasútvillamost helyközi utazásra. Az utasok közel háromnegyede a teljes vonalra (A-B-C zónára), kevéssel több, mint egyötöde pedig az A-B zónára (Szeged-Algyő) érvényes termékkel utazik. A szegedi helyi közlekedésre is érvényes kombinált bérletet a bérlettel utazók 21 százaléka vásárolt.
A TramTrain menetrendszerűsége az elvárt 90 százaléknál jóval magasabb, megközelíti a 97 százalékot. A pontos, menetrendszerű működés biztosítja a kiszámítható közösségi közlekedést. A TramTrain működtetésén közvetlenül több mint 120 vasutas dolgozik, köztük negyven járművezető, 23 jegyellenőr és 10 forgalmi vonalirányító. A 2022 októberében 28 fővel indult TramTrain motorvonatvezetői tanfolyamon már 13 hölgy is megkezdte tanulmányait. A háromszázat is meghaladja azoknak a munkatársaknak a száma, akik közvetetten kapcsolódnak napi feladataik elvégzése során a vasútvillamos üzemeltetéséhez, mint például pénztárosok, járműszerelők vagy a távközlési, biztosítóberendezési szakemberek.
A vasútvillamos prototípusát 2021 januárjában mutatták be először a MÁV-START szentesi telephelyén, ezt követően folyamatosan érkeztek a kezdő flotta járművei Magyarországra. A hatóság által előírt 50 ezer kilométeres hibamentes tartampróba teljesítését követően 2021. november végén óránkénti indulással megkezdődhetett a 216 férőhellyel rendelkező vasútvillamos ingyenes utasforgalmi próbaüzeme Hódmezővásárhely és Szeged között, kiegészülve a Szeged vasútállomásról Szeged-Rókusig közlekedő éjszakai járattal. 2022. január 10-től a hivatásforgalom (munkába, iskolába járás, illetve hazautazás) szempontjából fontos reggeli és délutáni időszakokban 7 további járattal bővült a menetrend, valamint az utasok nagy örömére csütörtök, péntek és szombat éjszaka is óránként jár a vasútvillamos a két dél-alföldi megyei jogú város között, ezzel segítve a hétvégi kikapcsolódásból való biztonságos hazautazást. 2022 augusztusától az ingyenes utasforgalmi próbaüzem befejeztével félórás menetrendi alapütemmel közlekedett a TramTrain, amely október 29-től további reggeli járatokkal is kiegészült. Szeptember 13-án megérkezett a tizenkettedik vasútvillamos szerelvény is Magyarországra, amellyel teljessé vált a járműflotta.
Az új kötöttpályás járműtípus bevezetése a kezdeti hónapokban időnként megzavarta a figyelmetlen, rutinból közlekedő autósokat, amely balesetekhez, többször a vasútvillamos sérüléséhez vezetett. 2021-ben videó készült a legfontosabb KRESZ-szabályokról [4] a vasútvillamos érintettségében. A különleges közlekedési helyzetekre a MÁV-START külön videót [5] és interaktív oldalt [6] is készített, ezzel is segítve a biztonságos közlekedést. Ennek ellenére – különösen Hódmezővásárhelyen – még jelenleg is sűrűn idéznek elő balesetveszélyes helyzeteket a figyelmetlen autósok.
HÁTTÉR:
A TramTrain kora reggeltől késő estig félórás követési idővel közlekedik Szeged vasútállomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között 4:16-tól 22:45-ig, Szeged vasútállomásról óra ’16-kor és ’45-kor indul. Október vége óta egy késő esti járat Szeged vasútállomásról 23:24-kor indul Szeged-Rókus vasútállomás, illetve csütörtöktől szombatig Hódmezővásárhely felé, így kényelmes átszállást biztosít a Budapestről immár naponta közlekedő késő esti Napfény IC utasainak. Munkanapokon 7:22 és 8:22-kor is közlekedik járat Szeged vasútállomásról Szeged-Rókusig, segítve a megyeszékhely közösségi közlekedését.
Hódmezővásárhely vasútállomás - Szeged vasútállomás között 3:30-tól 22:30-ig, pénteki, hétvégi és ünnepnapokon 23:30-ig jár a vasútvillamos. Indulások Hódmezővásárhely vasútállomásról óra ’01 és ’30 perckor, valamint munkanapokon 6:19-kor és 7:19-kor is indulnak járatok, így a reggeli csúcsidőben különösen sűrű, 6:01-es, 6:19-es, 6:30-as, 7:01-es, 7:19-es, 7:30-as indulással segítik a megyeszékhely felé utazókat.
Csütörtöki, pénteki, szombati és ünnepnapokon Szeged vasútállomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között 23:16-tól 3:16-ig, valamint Hódmezővásárhely vasútállomás és Szeged vasútállomás között 23:30-tól 2:30-ig órás éjszakai közlekedés áll az utazók rendelkezésére.
Hajnalban és késő este garázsmenetekkel is lehet utazni: Szeged-Rókus vasútállomásról Szeged vasútállomásra naponta 4:50-kor, valamint hétfőtől csütörtökig 3:50-kor, Szeged vasútállomásról Szeged-Rókus vasútállomásig naponta 23:45-kor, valamint vasárnaptól szerdáig 23:24-kor.
A TramTrain mentén vasúti jegypénztár található Szeged vasútállomáson, Szeged-Rókus, Hódmezővásárhelyi Népkert és Hódmezővásárhely vasútállomásokon, valamint Szegeden a Vasútigazgatóság épületének földszintjén (Menetjegyiroda, Anna-kút). Az egyszeri utazásra érvényes jegyek és a bérletek az utazás megkezdése előtt megvásárolhatók a MÁV appban, az egyszeri utazásra jogosító menetjegyek pedig az Elvirán keresztül is (jegy.mav.hu).Jegykiadó automaták a vonal mentén Szegeden a vasútállomáson, az Aradi vértanúk terén, a Széchenyi téren, az Anna-kútnál, a Rókusi templomnál, a Vásárhelyi Pál utcánál és Rókus vasútállomáson, míg Hódmezővásárhelyen minden megállóban, továbbá az algyői peronon is megtalálhatóak.
A vasútvillamosokon elhelyezett fedélzeti automatákból bankkártyás fizetéssel a járműveken egyszerűen megvásárolhatók az egyszeri utazásra érvényes jegyek, ezzel a szolgáltatás jegyértékesítési csatornáinak rendszere teljessé vált, de a jegyvásárlási helyszínek köre ezt követően is bővült. Szeptemberben a hódmezővásárhelyi autóbusz-állomásra is új vasúti jegykiadó automatát helyezett ki a MÁV-START, amelyben a TramTrain-díjtermékek is elérhetők. Szegeden a Mars téri autóbusz-állomáson, és a hódmezővásárhelyi autóbusz-állomáson is megválthatják az utasok a vasútvillamosra érvényes menetjegyeket és bérleteket a Volánbusz-pénztárban, valamint Szegeden, a Széchenyi téren található partneri irodában is megvásárolhatók már.
A Szeged és Hódmezővásárhely közötti, 30 percenként induló TramTrain szolgáltatással összefüggésben, 2022. október 29-től új menetrend szerint közlekednek az autóbuszjáratok számos autóbuszvonalon Csongrád-Csanád és Békés megyékben. Szeged és Hódmezővásárhely között jellemzően egyenletes negyedórás követés biztosítanak a TramTrain és az autóbuszok, közös, átjárható, zónarendszerű tarifával.
https://www.youtube.com/watch?v=BCzY-R4Rj3U [9] .
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság