A MÁV projekt célterülete a falusias, közlekedési főtengelyektől távolabb eső térségeket feltáró regionális vasúthálózat, amely az elmúlt 10-15 év vasútfejlesztési projektjeiből kimaradt. Fontos törekvés, hogy az e térségekben élők is hasonló minőségű szolgáltatást kapjanak a vasútállomásokon, mint a fővonalakon, vagy a budapesti elővárosban utazók.
[1]Szany-Rábaszentandrás vasútállomáson a 60 millió forint értékű fejlesztés során a megújult, korszerű, temperált utasváróban az utasok kényelmét wifi-kapcsolat, digitáliseszköz-töltési lehetőség, valamint az önkormányzat segítségével kialakított utasmosdó szolgálja. Az épületen a külső homlokzat felújítása és a tetőszigetelés cseréje mellett a korszerűsítés során minden nyílászárót kicseréltek.
A vasútüzem számára nem szükséges épületrészeket az önkormányzat fogja hasznosítani. Főként Szany színjátszóköre használja majd a helyiségeket próbateremként és előadótérként, emellett a közeli Vadászház vendégszobái kerülnek át az épületbe. Az épület környezetét egységes, burkolt felülettel szépítették, és fedett kerékpártárolókat is telepítenek a vasútállomásra.
[2]Az átadással egyidejűleg a menetrend fejlesztése sűrűbb eljutási lehetőségeket kínál Szany-Rábaszentandrás állomásról Csornára, ahol kedvező átszállás lesz biztosított az InterCity vonatokkal Győr – Budapest, illetve Sopron irányába egyaránt. Az új, ütemes menetrendi struktúra szerint Pápa – Csorna viszonylatban a jelenlegi két pár, naponta közlekedő vonat mellett a diákforgalmi utazási igényeknek is megfelelő harmadik vonatpár fog közlekedni pénteki és vasárnapi közlekedési rend szerint. Ezeket további két pár Csorna—Szany-Rábaszentandrás viszonylatú betétjárat egészíti ki naponta. A sebességkorlátozások felszámolását követően lehetőség nyílik majd a kétóránkénti ütemes közlekedés bevezetésére. Fő cél a korábban népszerű diákvonatok helyreállítása, valamint a csornai IC-csatlakozások javítása. Az infrastruktúra javításának függvényében később további menetrendi fejlesztések várhatók.
A Magyar Falu Program projektben a MÁV célja, hogy a fejlesztéseket a helyi lakosok is magukénak érezzék. Ennek érdekében valamennyi önkormányzattal szoros együttműködésre törekszik a vasúttársaság, az épületek környezetének rendezése, a felesleges helyiségek, épületek hasznosítása, valamint az utasforgalmi létesítmények üzemeltetése tekintetében. Az új állomásépületek színvilágának és külső dekorálásának tervezésekor a MÁV figyelembe veszi az önkormányzatok igényeit. A vasutasok munkakörnyezete is javul az érintett állomásokon.
A 2023 elején záruló MÁV projektben, és megújul további 12 vasútállomás meglévő utasforgalmi épülete és annak környezete, 11 helyszínen új, korszerű állomásépület épül. 229 vasútállomásra telepít a MÁV fedett kerékpártárolókat, utasbeállókat és utcabútorokat, ezeken a helyszíneken megújul a statikus utastájékoztatás is.
HÁTTÉR:
Mád vasútállomás felvételi épülete már elkészült, de megújul a meglévő utasforgalmi épület és annak környezete Szany-Rábaszentandráson kívül Zichyújfalu, Berkenye, Nagyigmánd-Bábolna, Csömödér-Páka, Mernye, Vaja-Rohod, Biharnagybajom, Nagykereki, Pocsaj-Esztár, Okány és Medgyesegyháza vasútállomásokon. Új, korszerű állomásépület épül Bashalom, Kisvarsány, Tiszaalpár, Szalatnak, Pécsudvard, Püspökhatvan, Nyírbogát, Szerep, Sárrétudvari, Tiszajenő alsó és Győrasszonyfa vasútállomásokon is. Kisvarsányban új vasúti megállóhely létesül, Jósvafő-Aggtelek megállóhelyen pedig közös busz-vonat peron épül.
Szany-Rábaszentandrás, 2022. március 26.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság