Budapest Nyugati pályaudvar rekonstrukciójának előkészítése

Budapest Nyugati pályaudvar rekonstrukciójának előkészítése

Projekt jelzőszáma: IKOP-2.1.0-15-2017-00042

Támogatás összege 1 067 854 800 Ft

koháziós alap infoblokk


A projekt megvalósításának kezdete   2017.10.01.

A projekt fizikai befejezésének határideje   2021.09.10.


Projekt célja

A Nyugati pályaudvar Budapest legrégebbi pályaudvara, terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel iroda tervezte és készítette. A Nyugati pályaudvar műemléki védettségű épületének szerkezetei, üzemi, kereskedelmi és utaskiszolgáló helyiségei, valamint az azokat ellátó épületgépészeti és épületvillamossági infrastruktúrája korszerűtlenek, elavultak. A vasútüzemi alapinfrastruktúrája a fejpályaudvarok között a legkorszerűtlenebb. A fejpályaudvar legkritikusabb pontját a műemléki felvételi épület tetőszerkezete képezi, annak átfogó teljes felújításra évtizedek óta nem került sor, ebből kifolyólag a tartószerkezetek külső borításának műszaki állapota erősen leromlott.

A Nyugati pályaudvar az ország és a főváros egyik legfontosabb pályaudvarának számít, ugyanis az IC és a belföldi távolsági forgalom mellett az elővárosi forgalomban is jelentős szerepet lát el, így a pályaudvarnak összetett feladat és szerepköre van. A MÁV hosszú távú személyszállítási koncepciója és marketing stratégiája ezen funkciók megőrzésével és továbbfejlesztésével számol, így a fejlesztési projekt célja az országos műemléki védettségű felvételi épülettel rendelkező pályaudvarhoz nem illő méltatlan állapotok felszámolása, a felvételi épület és környezetének felújításával, az intermodalitás feltételeinek megteremtésével, a pályaudvar területének városszerkezetbe való magasabb szintű integrálásával.

A Nyugati pályaudvar tervezett rekonstrukciója során a tervezési feladat magába foglalja a műemlék épület felújítási programjának kidolgozását, építészeti elemeinek helyreállítását, a teljes épület funkcióvizsgálatával, optimális helyiség gazdálkodással. A pályaudvar elfogadott engedélyezési terve szerint 18 peronos vágány létesül térszinti kialakítással, melyek közül négy csarnoki vágány. A csarnoki vágányok mintegy 40 m-el lerövidítésre kerülnek a körúti homlokzat előtt a tágasabb utasforgalmi előtér biztosítása érdekében. A térszinti gyalogos kapcsolatok és az aluljárórendszerrel való kapcsolatok ezen peremfeltételek mentén tervezendők meg a helyiségcsoportok funkcióvizsgálata és az épület környezete közlekedési kapcsolatai figyelembevétele alapján. A fő utasáramlás az átépített helyzetben is a Teréz körút felé irányul, de fontos a keresztirányú gyalogos kapcsolat vizsgálata is, kiemelten az állomás Podmaniczky utca felé történő kinyitása.

A Nyugati pályaudvar rekonstrukciójának célja, hogy egy megújult, modern fejpályaudvar jöjjön létre, mely hatékonyan és utasbarát módon szolgálhatja ki az utazóközönséget.

A fejlesztés célja olyan működő- és versenyképes vasúti közlekedés megteremtése, amely az alapvető utazási igényeket európai színvonalon képes kiszolgálni. A projektben szereplő fejpályaudvar egyben a budapesti kötöttpályás közlekedési rendszer csomópontja is (3-as metró, 4-es és 6-os villamos vonal). A Nyugati pályaudvar, mint fejállomás az ország legforgalmasabb elővárosi vasútvonalainak (70-es és 100-as vonal) végállomása. A fejlesztések az agglomerációs szolgáltatás javításán túl az érintett TEN-T vonalak távolsági személyszállítási kínálatának kedvezőbbé tételét is biztosítják.

A projekt fő feladatai:

-          Tervpályázat előkészítéséhez szükséges dokumentumok elkészítése   

-          Tervezési-előkészítési munkák,

-          Tervezésre vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárások lefolytatása,

-          Megvalósíthatósági tanulmány készítése,

-           Projekthez szükséges engedélyek megszerzése,

-           Projekt fizikai befejezése (záró kifizetési kérelem előkészítése)